KOLEJ
VOKASIONAL SERI ISKANDAR
RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU
SEMESTER 2
HASIL PEMBELAJARAN:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Berbual, mengemukakan pendapat dan memujuk untuk
mempengaruhi pihak lain dalam perbincangan dan urusan menggunakan pengucapan
yang baik dan berkesan.
- Menyelesaikan masalah dengan memilih alternatif
terbaik untuk mencapai kesepakatan dalam perbincangan.
- Mengaplikasikan maklumat untuk menghasilkan karangan jenis ucapan, pendapat, rencana dan ceramah.
- Membaca dan memahami puisi moden, novel dan prosa klasik
untuk mendapatkan keseronokan dan menganalisis daripada pelbagai aspek
pengkaryaan.
- Menguasai aspek
tatabahasa dan
menggunakannya dalam aktiviti lisan dan penulisan.
- Mengaplikasikan sistem bahasa dalam penulisan.
- Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap
positif, semangat patriotik dan perasaan cinta akan negara melalui
pengalaman peribadi dan orang lain.
KETERANGAN MODUL:
Modul Bahasa
Melayu 2 bertujuan untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa
dan berkomunikasi dalam bidang interpersonal, maklumat dan estetik. Modul Bahasa Melayu 2 terbahagi kepada lima kompetensi, iaitu (i) kompetensi komunikasi interpersonal
yang melibatkan berbual untuk mengerat hubungan, mengemukakan pendapat yang
bernas, berunding untuk mencari kata sepakat (ii) kompetensi
mendapat, memproses dan menyampaikan maklumat, (iii) kompetensi menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif, (iv) kompetensi apresiasi
sastera dengan memfokuskan genre puisi moden, novel dan prosa klasik (v)
kompetensi aplikasi sistem bahasa. Aspek
penggabungjalinan kemahiran bahasa,
iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, serta penyerapan
sistem bahasa , nilai-nilai murni dan kemahiran
insaniah ditekankan bagi setiap kompetensi .
RANCANGAN
SESI LATIHAN
BAHASA MELAYU 2015
Modul
: Bahasa Melayu
Semester :
2
|
UNIT / MINGGU/TEMA
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STRATEGI/BAHAN/SUMBER
|
CATATAN
|
|
UNIT 1
MINGGU 1-2
Unit 1: GENERASI KITA
·
Wawasan Generasi Kita
·
Patriotisme Generasi Muda
Generasi Pelapis
1. Karangan Berpandu - Pendapat
2. Ringkasan
dan pemahaman
3. Komsas –
i.
Sajak
-
Sang Gembala Kuda
-
Aku Membaca Lagi
ii.
Pengenalan Novel : Jendela
Menghadap Jalan
-
Biodata
4. Tatabahasa-
Tanda baca
Kata nama am dan nama khas
Ayat tunggal
peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan
harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan
kata, intonasi, dan nada yang sesuai.
1.2 Mendengar dan memberikan
respons secara lisan
dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain..
1.5
Menyatakan perasaan
secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan
perhubungan.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.2 Menghuraikan idea bernas secara kritis dan
rapi.
PEMAHAMAN DAN
PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran
keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang
didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan
maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks.
8.1 Menyaring
maklumat mengikut klasifikasi
8.2 Menyusun
maklumat mengikut
keutamaan
8.3 Membuat
pertimbangan secara teliti
terhadap maklumat yang telah disusun
MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN
KREATIF
1.2 Mendengar dan memberikan
respon secara lisan dan bertulis
tentang sesuatu yang diperihalkan
oleh orang lain.
8.1 Meneliti kesesuaian dan
kemunasabahan maklumat teks
atau grafik dengan teks yang diberi.
12.1
Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.
12.2
Membina ayat topik dan huraian untuk
membina perenggan yang kohesif .
APPLIKASI TATABAHASA
9.1Menggunakan
kata, istilah,frasa,dan rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan
maklumat secara tersusun dan kohesif.
12.6
Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
7.2 Memahami dan
menyatakan maksud
perkataan berdasarkan
konteks
10.1 Menceritakan semula
sesebuah karya
secara keseluruhan .
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, dan persoalan,
pemikiran, nilai dan
pengajaran.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Membina soalan
9.Membuat inferans
10.Bercerita
11. Berpantun
SUMBER
1. Pita
rakaman
2. LPG
3. Kertas
Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Jaket Kulit Kijang dari Istanbul”
8 .LCD
PENGISIAN
KURIKULUM
Ilmu
1. Keagamaan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kemasyarakatan
Nilai
-
Hormat
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
tanggungjawab
-
baik hati
-
hemah tinggi
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat
C. KECERDASAN PELBAGAI
1.
Interpersonal
2.
Intrapersonal
D. KONTEKSTUAL
|
|
|
UNIT 2
MINGGU 3-4
Unit 2 : GAYA HIDUP SIHAT
·
Amalan Gaya Hidup Sihat
·
Remaja dan Kesihatan
·
Obesiti dan Pencegahannya
1. Karangan Berpandu - Ucapan
2. Rumusan/ ringkasan
pemahaman
3. Komsas –
i.
Sajak
-
Gelanggang
ii. Sinopsis – Jendela
Menghadap Jalan
(Keseluruhan)
4. Tatabahasa-
Imbuhan
dan istilah
Kata
adjektif
Ayat
pasif dan aktif
Peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan
mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan.
4.2 Menjelaskan
dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
yang terlibat.
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan
kata, ungkapan dan ayat yang dapat
memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan
secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang
tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk
mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2 Mengambil tindakan susulan
terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan
menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan
tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud
perkataan sukar berdasarkan konteks.
7.5
Memahami dan
meneliti maksud tersurat dan tersirat.
7.6 Membezakan
fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
8.1 Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan
maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.
12.2 Memilih isi yang bernas dan membina
kerangka penulisan .
12.1
Menghasilkan prosa
secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat,
indah dan menarik.
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan , pemikiran, nilai dan
pengajaran.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam
pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
14 Deklamasi sajak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.
Kemasyarakatan
2.
Kesusasteraan Melayu
3.
Isu semasa
4.
Kesihatan
Nilai
- Hormat
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- tanggungjawab
- baik hati
- hemah
tinggi
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
- patrotisme
-
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat
|
|
|
UNIT 3
MINGGU 5-6
Unit
3: KERJAYA
·
Minggu Kerjaya
·
Cita-cita dan Kerjaya
Surat Permohonan
1. Karangan Berpandu- Ceramah
2. Ringkasan / pemahaman rencana
3. Komsas –
i. Prosa Tradisional
-
Kepimpinan melalui Teladan
ii .
Novel – Tema dan persoalan
4. Tatabahasa-
Sistem ejaan , istilah
Kata sendi
Ayat pasif dan aktif
Peribahasa
5. ULBM
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
2.3 Memperkukuh
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara
spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan
kata, ungkapan dan ayat yang dapat
memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang
tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk
mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN
KREATIF
8.1 Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan
maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.
12.2 Memilih isi yang bernas dan membina
kerangka penulisan .
12.2
Menghasilkan prosa
secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat,
indah dan menarik.
PEMAHAMAN DAN
PEMPROSESAN MAKLUMAT .
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dan perbincangan.
7.1 Mengenal
pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan
isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan
penjelasan.
PEMAHAMAN DAN ASPERASI SASTERA
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
berdasarkan konteks.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan
persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam
pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Sains dan Teknologi
2.
Kesusasteraan Melayu
3.
Isu semasa
4. Ekonomi
Nilai
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- tanggungjawab
- baik hati
- hemah
tinggi
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat
|
|
|
UNIT
4
MINGGU
7-8
Unit 4: WARISAN BANGSA
·
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan
Bersejarah
·
Warisan Seni Bina MelayuTradisional
·
Pemuliharaan Warisan Sejarah
1. Karangan
Berpandu- Rencana
2. Ringkasan / rumusan dan pemahaman
ii. Novel – Watak & perwatakan
3.
Tatabahasa
Sistem ejaan
Kata hubung
Ayat majmuk
Peribahasa
5.
ULBM
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
2.3 Memperkukuh
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara
spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang
tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk
mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak
tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran
keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang
didengar, dibaca dan ditonton
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan
penjelasan.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat
dan tersirat daripada sesuatu bahan.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
dan
rasional terhadap maklumat yang
telah
disusun.
MENGHASILKAN PENULISAN
KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
11.1 Mengkategorikan diksi,
istilah dan pelbagai jenis ayat dalam
karya bukan sastera.
11.3 Membanding beza penggunaan laras
bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.
12.3 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
12.4 Memilih isi yang bernas dan membina
kerangka penulisan.
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian
untuk membina perenggan yang
kohesif.
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
berdasarkan konteks.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan
persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak
dan perwatakkan , latar, plot , gaya bahasa dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam
pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8 .LCD
9.
Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Sejarah
2.
Kesusasteraan Melayu
3.
Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
- kerajinan
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
- patrotisme
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat
|
|
|
UNIT 5
MINGGU
9-10
Unit
5 : INDUSTRI PELANCONGAN
MALAYSIA
·
Kebudayaan dan Pelancongan
Malaysia dan Destinasi Pelancongan
·
Warna-warna Malaysia
1. Karangan
Berpandu- pendapat
2. Rumusan /ringkasan pemahaman
rencana
3. Komsas –Novel
-
Latar masa, tempat , masyarakat
-
Nilai dan pengajaran
-
Gaya bahasa
4.
Tatabahasa
- Sistem ejaan
- Kata kerja transitif
Dan kata kerja tak transitif
- Cakap ajuk dan cakap pindah
- Peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.3 Menyampaikan maksud yang
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan
yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan
penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang
dikemukakan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan
kata, ungkapan dan ayat yang dapat
memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
PEMAHAMAN DAN
PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran
keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang
didengar, dibaca dan ditonton
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan
penjelasan.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat
dan tersirat daripada sesuatu bahan.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
dan
rasional terhadap maklumat yang
telah
disusun.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
11.1
Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat dalam karya bukan sastera.
11.3 Membanding beza penggunaan laras
bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.
12.5
Menghasilkan prosa
secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat,
indah dan menarik.
12.6
Memilih isi yang
bernas dan membina kerangka penulisan.
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian
untuk membina perenggan yang kohesif.
PEMAHAMAN DAN APRESIASI
SASTE RA
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya
secara keseluruhan
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan
persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak
dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam
pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
7.2
Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8 .LCD
9.
Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
- Kesopanan
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
- patrotisme
KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3.
Menulis
|
|
|
UNIT 6
MINGGU 11-12
ISU GLOBAL
1. Karangan
- Ulangkaji
2. Ringkasan pemahaman
rencana
3. Komsas- Ulangkaji-Novel
-
Watak dan perwatakan
-
Latar masa, tempat, masyarakat
-
Nilai
dan Pengajaran
-
Gaya Bahasa
4. Tatabahasa
-
Sistem ejaan dan istilah
Ayat biasa dan ayat songsang
Peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPESONAL
1.3 Menyampaikan maksud yang
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan
yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan
penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang
dikemukakan.
5.2 Menggunakan hujah yang bernas dan
menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.
MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN
KREATIF
1.4
Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
pelbagai soalan
12. 1
Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah dan menarik
12.2 Memilih
isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan.
12.7
Membina ayat topik dan
ayat huraian untuk
membina
perenggan yang kohesif.
Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan.
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya
secara keseluruhan
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan
persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas
karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan dan latar, plot, gaya
bahasa, dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
7.2 Memahami dan
menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara kohesif.
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam
pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai
jenis penulisan genre
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9.
Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
- Kesopanan
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
- patrotisme
KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
|
|
|
UNIT
7
M13-M14
ULANGKAJI
1. Karangan Perbincangan
2. Ringkasan dan pemahaman
3. Komsas
·
Puisi - sajak
·
Prosa Klasik
·
Novel
4. Tatabahasa -
·
Morfologi
·
Sintaksis
·
peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.3 Menyampaikan maksud yang
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan
yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan
penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang
dikemukakan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan
kata, ungkapan dan ayat yang dapat
memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN
KREATIF
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perlbagai soalan
11.3 Membanding beza penggunaan
laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.
12.
1 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik .
12.8
Menghasilkan prosa
secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat,
indah dan menarik.
12.9
Memilih isi yang bernas
dan membina kerangka penulisan.
8.6 Menyemak semula maklumat dan
memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan
PEMAHAMAN DAN
PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan
menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan
tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud
perkataan sukar berdasarkan
konteks.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah
disusun
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan ,
pemikiran, nilai dan pengajaran.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat
dalam perbincangan .
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkaikata, peribahasa dan ayat
yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2. Main peranan
3. Perbincangan
kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil
nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan
LPG
8. Permainan
bahasa
9. Membina
soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1.
Pita rakaman
2.
LPG
3.
Kertas Sebak
4.Kertas
edaran
5.Internet
6.Kamus
Dewan
7.Buku
Teks Antologi
“Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8 .LCD
9.
Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kemanusiaan
5. Geografi
Nilai
- Hormat
- Berbudi
Bahasa
- kasih
sayang
- kejujuran
- kerjasama
- rasional
- patrotisme
KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis
B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat
|
|
|
|
PENTAKSIRAN
|
|
|
|
|
SEMESTER PENDEK
|
|
|
|
|
CUTI AKHIR SEMESTER
2
|
|
|
No comments:
Post a Comment