-

Monday, 15 June 2015

RSL (RANCANGAN SESI LATIHAN) SEM 2

KOLEJ VOKASIONAL SERI ISKANDAR
RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU
SEMESTER  2


HASIL PEMBELAJARAN:

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

1.     Berbual, mengemukakan pendapat dan memujuk untuk mempengaruhi pihak lain dalam perbincangan dan urusan menggunakan pengucapan yang  baik dan berkesan.  
  1. Menyelesaikan masalah dengan memilih alternatif terbaik  untuk  mencapai kesepakatan dalam perbincangan.
  2. Mengaplikasikan maklumat untuk menghasilkan  karangan jenis  ucapan, pendapat, rencana dan ceramah.
  3. Membaca dan  memahami  puisi moden, novel dan prosa klasik untuk mendapatkan keseronokan dan menganalisis daripada pelbagai aspek pengkaryaan.
  4. Menguasai aspek  tatabahasa  dan menggunakannya dalam aktiviti lisan dan penulisan.
  5. Mengaplikasikan sistem bahasa dalam penulisan.
  6. Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat patriotik dan perasaan cinta akan negara melalui pengalaman peribadi dan orang lain.

KETERANGAN  MODUL:
Modul  Bahasa  Melayu 2 bertujuan untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi dalam bidang interpersonal, maklumat dan estetik.  Modul Bahasa Melayu 2 terbahagi kepada  lima kompetensi,  iaitu (i) kompetensi komunikasi interpersonal yang  melibatkan  berbual untuk  mengerat hubungan, mengemukakan pendapat yang bernas, berunding untuk mencari kata sepakat (ii)   kompetensi  mendapat, memproses dan menyampaikan maklumat, (iii) kompetensi menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif, (iv) kompetensi apresiasi sastera dengan memfokuskan genre puisi moden, novel dan prosa klasik (v) kompetensi aplikasi  sistem bahasa. Aspek penggabungjalinan  kemahiran bahasa, iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, serta penyerapan sistem bahasa , nilai-nilai murni dan kemahiran  insaniah ditekankan bagi setiap kompetensi .




RANCANGAN SESI LATIHAN
 BAHASA MELAYU 2015

Modul                         :  Bahasa Melayu

Semester                    :  2
   UNIT / MINGGU/TEMA

STANDARD KANDUNGAN
STRATEGI/BAHAN/SUMBER

CATATAN

UNIT 1
MINGGU 1-2

Unit  1: GENERASI KITA

·         Wawasan Generasi Kita
·         Patriotisme Generasi Muda
Generasi Pelapis

1.  Karangan Berpandu -  Pendapat
2.  Ringkasan  dan pemahaman
3.  Komsas –
        i.  Sajak
-          Sang Gembala Kuda
-          Aku Membaca Lagi
ii.   Pengenalan  Novel : Jendela Menghadap Jalan
-          Biodata    

4.  Tatabahasa-
       Tanda baca
Kata nama am dan nama khas
Ayat tunggal
       peribahasa



























KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.1       Berbual dan berbicara tentang    perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai.

1.2      Mendengar dan memberikan 
respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain..

1.5           Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan perhubungan.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.

2.2  Menghuraikan idea bernas secara kritis dan rapi.

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1   Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2  Memahami dan menyatakan maksud  perkataan sukar berdasarkan konteks.
8.1  Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
8.2  Menyusun maklumat mengikut
       keutamaan
8.3  Membuat pertimbangan secara teliti
       terhadap maklumat yang telah disusun

MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.2 Mendengar dan memberikan  
      respon secara lisan dan bertulis
      tentang sesuatu yang diperihalkan
      oleh orang lain.

8.1  Meneliti kesesuaian dan  
       kemunasabahan maklumat teks
       atau grafik dengan teks yang diberi.
12.1 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.2 Membina ayat topik dan huraian untuk  
        membina perenggan yang kohesif .

APPLIKASI TATABAHASA

9.1Menggunakan kata, istilah,frasa,dan rangkai     kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah







PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud  
       perkataan berdasarkan konteks
10.1 Menceritakan semula    sesebuah karya  
       secara keseluruhan .
10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, dan persoalan,
        pemikiran, nilai dan pengajaran.  

AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Membina soalan
9.Membuat inferans
10.Bercerita
11. Berpantun



SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Jaket Kulit Kijang dari Istanbul”
8  .LCD



PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Keagamaan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa 
4.  Kemasyarakatan
           
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)

1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat

C. KECERDASAN PELBAGAI
1.  Interpersonal
2.  Intrapersonal
D. KONTEKSTUAL



UNIT 2
MINGGU 3-4

 Unit 2 : GAYA HIDUP SIHAT
·         Amalan Gaya Hidup Sihat
·         Remaja dan Kesihatan
·         Obesiti dan Pencegahannya


1.  Karangan Berpandu - Ucapan

2.  Rumusan/ ringkasan 
     pemahaman

3.  Komsas – 
        i.   Sajak
        www.sibermerdeka.com.my
-          Gelanggang
ii.  Sinopsis – Jendela Menghadap Jalan
      (Keseluruhan)

4.  Tatabahasa-
          Imbuhan dan istilah
   Kata adjektif
   Ayat pasif dan aktif
          Peribahasa













KOMUNIKASI INTERPERSONAL

4.1      Mengesan kecondongan pendapat dan mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

 6.2    Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.


PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.5           Memahami dan meneliti  maksud tersurat dan tersirat.

7.6  Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

8.1  Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.

12.2  Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan .

12.1        Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.

APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.
AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
14 Deklamasi sajak


SUMBER

1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9.  Visulizer


PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Kemasyarakatan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kesihatan
           
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-        patrotisme
-        
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran




B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat





UNIT 3
MINGGU 5-6

Unit 3: KERJAYA

·         Minggu Kerjaya
·         Cita-cita dan Kerjaya
Surat Permohonan

1.  Karangan Berpandu-  Ceramah
2.  Ringkasan / pemahaman rencana
3.  Komsas –
         i.    Prosa Tradisional
-          Kepimpinan melalui Teladan
     ii .  Novel – Tema dan persoalan

4.  Tatabahasa-
          Sistem ejaan , istilah
   Kata sendi
   Ayat pasif dan aktif
          Peribahasa

5.   ULBM



















KOMUNIKASI   INTERPERSONAL

2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan

4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

8.1  Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.

12.2  Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan .

12.2        Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT .

2.1  Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dan perbincangan.

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
.
7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

PEMAHAMAN DAN ASPERASI SASTERA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan berdasarkan konteks.

10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
                           
APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.




AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak



SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD

PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Sains dan Teknologi
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
           
Nilai
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional


A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat



UNIT 4
MINGGU 7-8


Unit  4: WARISAN BANGSA
·         Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
·         Warisan Seni Bina MelayuTradisional
·         Pemuliharaan Warisan Sejarah


1.  Karangan  Berpandu- Rencana
2.  Ringkasan / rumusan  dan  pemahaman  
    
        
        ii. Novel – Watak & perwatakan

3. Tatabahasa

          Sistem ejaan
   Kata hubung
   Ayat majmuk
          Peribahasa

5. ULBM







KOMUNIKASI INTERPERSONAL


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

 6.2    Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan



PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1  Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

7.5   Memahami dan meneliti maksud tersurat 
        dan tersirat daripada sesuatu bahan.

8.1  Menyaring maklumat mengikut   klasifikasi.

8.2    Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3   Membuat pertimbangan secara teliti dan  
        rasional terhadap maklumat yang telah 
        disusun.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF


1.4  Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.


11.1   Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat dalam     karya bukan sastera.

11.3   Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12.3     Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.4     Memilih isi yang bernas dan membina  kerangka penulisan.
12.3  Membina ayat topik dan ayat huraian 
         untuk membina perenggan yang kohesif.

PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan berdasarkan konteks.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6  Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan , latar, plot , gaya bahasa dan sudut pandangan
                           
APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah



AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8  .LCD
9. Visulizer













PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Sejarah
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.  Geografi
           
Nilai
-       kerajinan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat





UNIT 5
MINGGU 9-10

Unit 5  : INDUSTRI PELANCONGAN  
              MALAYSIA

·         Kebudayaan dan Pelancongan
Malaysia dan Destinasi Pelancongan
·         Warna-warna Malaysia

1.  Karangan  Berpandu-  pendapat
2.  Rumusan /ringkasan pemahaman  
     rencana
3.  Komsas –Novel
-          Latar masa, tempat , masyarakat
-          Nilai dan pengajaran
-          Gaya bahasa
      


4. Tatabahasa


-          Sistem ejaan
-          Kata kerja transitif
           Dan kata kerja tak transitif
-         Cakap ajuk dan cakap pindah
-         Peribahasa
         






KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
   tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1  Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

7.5   Memahami dan meneliti maksud tersurat 
        dan tersirat daripada sesuatu bahan.

8.1  Menyaring maklumat mengikut   klasifikasi.

8.2    Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3   Membuat pertimbangan secara teliti dan  
        rasional terhadap maklumat yang telah 
        disusun.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF


1.4  Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.

11.1   Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat dalam     karya bukan sastera.

11.3   Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12.5        Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.6        Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.
12.3  Membina ayat topik dan ayat huraian 
 untuk membina perenggan yang kohesif.

PEMAHAMAN DAN APRESIASI
SASTE RA

10.1   Menceritakan semula sesebuah karya  
          secara keseluruhan
  10.2   Mengenal  pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6  Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan       

APLIKASI TATABAHASA
9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah

7.2         Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

   7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre




AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak




SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8  .LCD
9. Visulizer





















PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.   Geografi
           
Nilai
-       Kesopanan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis






UNIT 6
MINGGU 11-12

ISU GLOBAL



1.  Karangan  - Ulangkaji
2.  Ringkasan pemahaman 
     rencana
3.   Komsas- Ulangkaji-Novel
         
-          Watak dan perwatakan
-          Latar masa, tempat, masyarakat
-          Nilai  dan Pengajaran
-          Gaya Bahasa
  
4.  Tatabahasa  -           
          Sistem ejaan dan istilah
   Ayat biasa dan ayat songsang        
   Peribahasa







  KOMUNIKASI INTERPESONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
   tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan    pendapat dalam   perbincangan.


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

5.2  Menggunakan hujah yang bernas dan menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.



MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan

12. 1 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik

12.2   Memilih isi yang bernas dan membina  kerangka penulisan.

12.7      Membina ayat topik dan ayat huraian untuk
membina perenggan yang kohesif.

Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

2.1  Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.


10.1   Menceritakan semula sesebuah karya  
          secara keseluruhan

  10.2   Mengenal  pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6  Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan



APLIKASI TATABAHASA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah

   7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre

AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9. Visulizer













PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.   Geografi
            
Nilai
-       Kesopanan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis











UNIT 7
M13-M14


ULANGKAJI


1.   Karangan  Perbincangan
2.   Ringkasan dan pemahaman
    

3.  Komsas
·         Puisi - sajak
·         Prosa Klasik
·         Novel
4. Tatabahasa    - 
·         Morfologi
·         Sintaksis
·         peribahasa















KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
   tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak

MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.4       Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perlbagai soalan
11.3       Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12. 1 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik .

12.8        Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.9        Memilih isi yang bernas dan membina  kerangka penulisan.
8.6    Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud
      perkataan sukar berdasarkan konteks.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun

PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan .

APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkaikata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.




AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul”
8  .LCD
9. Visulizer









PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Kemanusiaan
5.   Geografi
          
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme
KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat



PENTAKSIRAN




SEMESTER PENDEK




CUTI AKHIR SEMESTER  2












No comments:

Post a Comment