-

Tuesday, 19 May 2015

MODUL PELAJAR SEMESTER 4

RUMUSAN

1. Panduan Menulis Pendahuluan Rumusan
Anda perlu membaca dan merujuk arahan sebelum menulis pendahuluan. Selepas memahami kehendak arahan, anda boleh menukarkan kata kunci pertama kepada perkataan yang sinonim dengannya. Mulakan kata-kata pendahuluan dengan:
·                     Petikan membincangkan..........
·                     Petikan menjelaskan................
·                     Petikan menyatakan................
Kemudian, anda dikehendaki menukarkan kata kunci pertama dengan perkataan yang sinonim dengannya. Contohnya:

Arahan:  
Tulis satu rumusan tentang langkah-langkah mengatasi masalah penyakit berjangkit dan kekangan dalam mengatasi masalah tersebut.

Contoh menulis pendahuluan:
Petikan membincangkan cara-cara (petikan menyatakan langkah-langkah) mengatasi masalah penyakit berjangkit yang semakin berleluasa sekarang.
Kata Kunci
Perkataan Sinonim
Punca-punca
Sebab-sebab, faktor-faktor
Kesan-kesan
Akibat, implikasi, impak, natijah
Langkah-langkah
Cara, kaedah, usaha, strategi, tindakan, antidot
Kebaikan
Faedah, manfaat, keistimewaan, kepentingan, keuntungan, kelebihan,
Keburukan
Kelemahan, kekurangan, kepincangan, kerugian, masalah, kesan negatif
Peranan
Fungsi, tanggungjawab, tugas, tindakan
Sumbangan
Jasa, bakti
Kekangan
Halangan, masalah, kesulitan, rintangan, cabaran
Ciri-ciri
Kriteria
Fenomena
Keadaan, situasi

2. Panduan Mencari dan Menulis Isi Tersurat
Anda perlu membaca dan merujuk petikan yang diberi. Pastikan anda mencari isi tersurat berdasarkan kata kunci pertama yang terdapat dalam arahan. Sekiranya arahan meminta anda menulis rumusan tentang cara-cara mengatasi masalah penyakit berjangkit, anda perlu mencari enam cara yang terdapat dalam petikan tersebut.

Secara umumnya, terdapat dua kaedah mengenal pasti isi tersurat yang terkandung dalam petikan, iaitu:
·                     penggunaan kata yang sinonim dengan kata kunci
·                     penggunaan penanda wacana tertentu. Contohnya, Selain itu, Malahan, Oleh itu, dan sebagainya
Anda perlu mengenal pasti sekurang-kurangnya enam isi tersurat.


3. Panduan Menulis Isi Tersirat
Anda mestilah merujuk arahan sebelum menulis isi tersirat. Kata kunci kedua yang terdapat dalam arahan merupakan arahan menulis isi tersirat. Contoh:

Arahan:
Tulis satu rumusan tentang langkah-langkah mengatasi masalah penyakit berjangkit dan kekangan dalam mengatasi masalah tersebut.

Panduan:
Anda dikehendaki memikirkan kekangan atau halangan yang menyebabkan langkah-langkah mengatasi penyakit berjangkit tidak berkesan. Anda lebih mudah memikirkan idea sekiranya merujuk isi tersurat yang telah ditemui. Anda perlu menyenaraikan sekurang-kurangnya dua isi tersirat.


4. Panduan Menulis Penutup
Calon dinasihati supaya merujuk arahan sebelum menulis penutup. Hal ini demikian kerana kata kunci pertama yang terdapat dalam arahan boleh dijadikan panduan menulis penutup.
Mulakan kata-kata penutup dengan:
·                     Kesimpulannya......
·                     Ringkasnya............
·                     Konklusinya..........
Sekiranya arahan kata kunci pertama menyatakan langkah-langkah, sebaik-baiknya anda hendaklah menulis:
·                     Kesimpulannya, semua pihak perlu berganding bahu dalam......
·                     Ringkasnya, masyarakat perlu bekerjasama dalam......
·                     Konklusinya, setiap anggota masyarakat perlu prihatin dalam......
Diikuti dengan kata hubung, iaitu supaya atau demi atau agar (sebagai penghubung kepada ayat seterusnya) dan penyataan positif.

TEKNIK MENJAWAB SOALAN RUMUSAN


Petikan membincangkan .....................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................

          Antara.................................................................................................. ……………………………………………………………….. Selain itu ……………………………………………. ……………………………………………………………………..Seterusnya,……………………………………………. ……………………..Di samping itu, ……………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… juga ………………………………….. ……………………………………………………………………………..Akhir sekali, ………………………………….... ……………………………………………………………………

          Faedah-faedah / Antara cara …………………………………….. ialah ……………………………………. Selain itu …………………………………………………………………………………………………

          Kesimpulannya,……..cadangan terhadap isu yang dikemukakan ……………. supaya……………… Harapan terhadap pihak yang terlibat ………………………………………………


RUMUSAN
1. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang faktor-faktor yang menghalang pembangunan sukan negara dan kesan-kesannya.Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

           Kegagalan atlet negara di Sukan Olimpik Sdney 2000 menimbulkan pelbagai persoalan tentang mutu pembangunan sukan negara di arena antarabangsa. Mutu sukan negara sepatutnya terus berkembang dan mencapai banyak kejayaan seiring dengan pertumbuhan ekonomi negara. Tetapi,mutu sukan negara terus merosot dari semasa ke semasa sedangkan pada masa yang sama kerajaan telah menyediakan dan membelanjakan peruntukan yang besar untuk memajukan sukan tanah air supaya mencapai taraf dunia.
Sebenarnya kemelut dalam dunia sukan negara boleh berpunca daripada banyak pihak. Paling ketara ialah sikap tidak profesional pegawai yang suka mencampuri urusan jurulatih dalam menentukan pemilihan pemain. Mereka lebih banyak menjadikan persatuan sukan sebagai tempat mencari keuntungan peribadi daripada memberi perhatian khusus untuk memajukan sukan bertaraf dunia. Mereka sering menunding jari kepada pihak lain daripada mengakui kelemahan sendiri apabila punca kemerosotan atlet dikenali pasti. Mereka seharusnya sedar bahawa kegagalan atlet sering dikaitkan dengan kelemahan pentadbiran persatuan sukan. Hal ini disebabkan, mereka sebagai perancang pembangunan sukan tidak mempunyai hasrat atau visi yang cukup tinggi untuk membantu meningkatkan mutu sukan.
Pengkritik sukan berpendapat banyak faktor yang menyebabkan mutu sukan negara tidak mencapai kemajuan atau bertaraf dunia. Mereka berpendapat sistem pendidikan yang lebih mementingkan kecemerlangan akademik dan sikap masyarakat atau ibu bapa yang mementingkan kecemerlangan akademik membataskan murid-murid sekolah daripada mendekati sukan. Fenomena ini menjadikan sekolah kini bukan lagi gelenggang untuk melahirkan dan mencungkil bakat pelajar-pelajar sekolah yang boleh digilap sebagai atlet negara sehingga mencapai taraf dunia.
Bagaimanapun adalah tidak adil kita hanya menyalahkan pihak tertentu tanpa meninjau dilema atlet. Secara umumnya moral atlet kita berada di tahap yang rendah dan mudah mengaku kalah apabila menghadapi lawan yang bertaraf dunia. Hal ini mungkin kerana mereka kurang keyakinan di samping kurang pendedahan dan pengetahuan. Atlet kita juga dikatakan tidak bersikap matang dalam usaha untuk menigkatkan prestasi diri. Mereka tidak menjiwai watak sebagai ahli sukan tulen yang sanggup untuk meningkatkan prestasi dan kemahiran. Sesetengah atlet tidak berdisiplin dan menjadi keras kepala kerana menyedari khidmat mereka amat diperlukan, ekoran sudah tidak ada atlet lain yang akan mewakili negara. Sikap atlet yang manja dan sukar ditegur ini masalah kepada jurulatih untuk menggilap atlet negara menjadi ahli sukan bertaraf dunia. Permasalahan ini bukan sahaja memerlukan atlet mengubah sikap tetapi juga semua pihak yang terlibat demi mewujudkan sukan sebagai suatu budaya kehidupan.

CONTOH CARA MENJAWAB RUMUSAN YANG LENGKAP

           Petikan membincangkan punca-punca yang membantutkan pembangunan sukan negara.

Antara puncanya ialah sikap profesional pegawai yang suka mencampuri urusan jurulatih dalam menentukan pemilihan pemain[S1] di samping sikap mereka yang menjadikan persatuan sukan sebagai tempat mencari keuntungan peribadi.[S2] Selain itu, mereka menuding jari kepada pihak lain daripada mengakui kelemahan diri.[S3] Mereka harus menyedari bahawa kegagalan atlet dikaitkan dengan kelemahan pentadbiran persatuan sukan[S4] di samping sikap mereka sebagai perencang sukan tidak mempunyai visi.[S5] Seperkara lagi, sistem pendidikan mementingkan kecemerlangan akademik membataskan murid-murid daripada menyertai sukan.[S6]
Antara kesannya ialah mutu sukan semakin merosot di peringkat negara dan antarabangsa.[T1] Selain itu, atlet tidak dapat menjalani latihan intensif sama ada di dalam ataupun di luar negara kerana persatuan tidak mempuyai kos untuk membiayai mereka.[T2]
Kesimpulannya, semua pihak hendaklah bekerjasama menanganinya supaya mutu sukan akan terus meningkat maju. 
[121 Patah Perkataan]



 LATIHAN 2
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menangani masalah buli dan kesan-kesan yang dialami oleh mangsa buli apabila masalah ini berlarutan. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
     Kes buli yang semakin menular di sekolah menunjukkan berlakunya kepincangan dalam sistem pendidikan di sekolah pada masa ini sekiranya masalah tersebut tidak diatasi dengan segera. Perbuatan membuli bertujuan supaya individu lain mematuhi dan menghormati mereka. Pembuli lebih suka teman-teman persekitaran mengikut kehendak mereka bagai lembu dicucuk hidung. Sehubungan dengan itu,Kementerian Pelajaran juga digesa supaya mewujudkan dasar antibuli di sekolah-sekolah bagi mengawal gejala buli dalam kalangan pelajar. Kawalan tersebut perlu ditekankan kepada pelajar lelaki terutama semasa mereka berada di Tahun Enam. Selain itu, pihak sekolah juga harus melaksanakan sendiri tinjauan terhadap kejadian buli di sekolah masing-masing.

     Fenomena buli dapat dikategorikan kepada dua jenis, iaitu buli secara langsung dan secara tidak langsung. Buli secara langsung termasuklah dibuli, diugut, disepak atau membalas pukulan. Buli jenis ini disebut sebagai buli fizikal. Buli secara tidak langsung pula lebih dikenali sebagai buli psikologi, iaitu melibatkan kata-kata seperti memanggil atau mengejek-ejek individu dengan nama tertentu, dikacau, ditertawakan rakan lain atau menyebarkan gosip liar terhadap seseorang. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan pelajar menjadi pembuli, iaitu pengaruh rakan sebaya dan saiz tubuh yang besar dan tegap. Selain itu, dapatan kajian turut menunjukkan pelajar membuli kerana berasa dirinya tidak selamat jika tidak berbuat sesuatu yang boleh melindungi dirinya daripada perkara yang tidak diingini.

     Kejadian buli tidak harus dipandang ringan. Penglibatan ibu bapa dalam menangani masalah buli di sekolah ini menjadi penting. Ibu bapa perlu berbincang dengan guru sekiranya anak-anak mereka bertukar sikap, menjadi pendiam, atau kurang selera makan. Hal ini demikian kerana tidak semua pelajar yang menjadi mangsa mahu melaporkan masalahnya kepada pihak sekolah. Sekolah perlu menggalakkan murid yang menjadi mangsa buli melaporkan kejadian tersebut kepada guru, terutamanya guru disiplin dan guru kaunselor. Pada masa ini, kebanyakan sekolah tidak mempunyai dasar menggalakkan murid-murid melaporkan kejadian buli. Oleh itu,sekolah juga disarankan supaya mewujudkan satu bentuk perjanjian dengan murid yang membolehkan pihak sekolah mengenakan tindakan terhadap murid yang terlibat dengan tingkah laku buli.

     Bagaimanapun, ada kemungkinan mangsa berasa takut membuat laporan kepada guru kerana bimbang akan dikenakan tindakan lebih keras daripada pembuli. Sehubungan dnegan itu, pihak sekolah boleh menyediakan “Kotak Aduan" bagi membolehkan kes buli dilaporkan secara rahsia oleh mangsa buli. Penekanan kepada program antibuli juga perlu diterapkan di dalam kelas yang merupakan tempat yang paling banyak berlakunya kes buli. Program individu perlu diwujudkan dengan carakaunselor memanggil pembuli dan mangsa untuk diberikan kaunseling secara berasingan atau memanggil ibu bapa pelajar terbabit. Pada masa ini, terdapat satu laman web yang boleh dilayari oleh pelajar dan guru bagi mendapatkan maklumat dan berkongsi pengalaman tentang buli, iaitu www.bullying.org. Pihak sekolah juga boleh menubuhkan petugas khas dalam kalangan murid untuk memberi laporan petugas khas dalam kalangan murid untuk memberi laporan tentang kejadian buli di dalam kelas atau di kawasan sekolah.

(Dipetik dan diubahsuai daripada rencana Haji Samat b.Buang, Majalah Dewan Siswa, 2005)
Berdasarkan petikan di atas, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata bagai lembu dicucuk hidung. [2 markah]
 (ii) Apakah yang menyebabkan seseorang pelajar menjadi pembuli? [3 markah]
 (iii) Nyatakan peranan anda sebagai seorang sahabat sekiranya rakan baik anda seorang pembuli. [4 markah]


 LATIHAN 3

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kemaslahatan menjaga alam sekitar dan usaha-usaha melestarikan keindahan alam sekitar di negara ini. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Alam sekitar merupakan anugerah Tuhan yang amat bernilai kepada kesejahteraan bidupan. Manusia banyak bergantung kepada sumber-sumber semula jadi di muka bumi ini. Tuhan telah mendpta alam ini seimbang untuk kemakmuran manusia.Bumi yang luas dijadikan tempat tinggal manusia, gunung-ganang sebagai pasak bumi dan tumbuh-tumbuhan sebagai sumber makanan dan ubatan kepada hidupan. Begitu juga dengan pelbagai jenis haiwan dan hidupan di lautan. Alam sekitar yang bersih membolehkan kita menyedut udara yang segar. Udara yang bersih merupakan nikmat 'yang sangat bernilai kepada kehidupan manusia. Kawasan yang bersih dan udara yang segar lazimnya dipenuhi dengan tumbuhan menghijau. Tumbuh-tumbuhan membebaskan oksigen ke udara dan membolehkan badan kita mendapatkan bekalan oksigen yang secukupnya. Udara yang bersih dan segar juga membolehkan kita menikmati keselesaan hidup.

Alam sekitar yang menghijau membuatkan kita berasa selesa. Cuaca panas dan
kering yang disebabkan oleh kenaikan suhu dapat dielakkan dan membolehkan kita
menjalani kehidupan dalam keadaan cuaca yang baik. Melalui persekitaran yang segar
dan nyaman juga, orang ramai boleh melakukan aktiviti luar dan beriadah tanpa gangguan. Aktiviti riadah yang dilakukan dalam suasana persekitaran yang bersih akan
meningkatkan tahap kesihatan kita. Selain itu, penanaman pokok-pokok haruslah
dirancang dengan teratur dari semasa ke semasa. Penanaman tumbuhan hijau bertujuan
mengurangkan pemanasan global melalui penyerapan karbon dioksida. Alam sekitar yang bersih juga dapat mengelakkan pembiakan serangga pembawa penyakit. Persekitaran yang bersih menghalang haiwan seperti lalat, nyamuk dan tikus daripada membiak dan menyebarkan penyakit kepada manusia seperti malaria, demam denggi dan hawar. Selain itu, persekitaran yang bersih juga mengelakkan bau yang boleh
mengganggu keselesaan hidup. Selain itu, air merupakan sumber asli yang sangat penting dalam kebidupan manusia. Air sangat diperlukan oleh tubuh manusia seingga manusia dapat bertahan hidup dalam beberapa hari sahaja tanpa makanan.Tubuh kita yang mengandungi lebih kurang 70 peratus air. Oleh itu, alam sekitar yang menghijau
menyebabkan kita mendapat sumber air yang bersih. Sekiranya kehilangan air, hal ini
akan mengakibatkan kita kehilangan tenaga. Air bukan sahaja penting kepada manusia
malah kepada hidupan lain seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Air yang suci dan
bersih merupakan penjana kepada hidupan di muka bumi.

Selain itu, alam sekitar yang dijaga oleh semua Iapisan masyarakat dapat mengelakkan kepupusan haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Haiwan dan tumbuh-tumbuhan merupakan satu daripada sumber makanan kepada manusia. Pencemaran alam sekitar yang berlaku akan menyebabkan kemusnahan habitat haiwan dan akan menyebabkan sumber makanan manusia akan berkurangan. Sebagai contoh, hidupan laut seperti udang
dan ikan mempakan sumber makanan yang mengandungi protein yang penting untuk
kesihatan. Di samping itu, alam sekitar yang bersih akan dapat meningkatkan ekonomi
negara. Masyarakat yang mementingkan kebersihan dan nilai kedamaian akan dapat
menarik perhatian pelancong asing. Kedatangan pelancong asing ke negara kita akan
meningkatkan nilai tukaran wang asing, seterusnya akan dapat memajukan
perkembangan ekonomi negara..Kedatangan mereka juga akan menyebabkan masyarakat desa yang ada hubung kait dengan industri pelancongan dapat dimajukan.

Seterusnya, kedatangan pelancong asing juga mengurangkan kadar pengangguran apabiia Iebih ramai belia melibatkan diri dalam industri yang berkaitan dengan pelancongan.
I
(Dipetik dan diubah suai daripada Alam Sekitar dan Anda oleh z8imie Zainuddin,
Dewan Siswa, Julai 2012)


Soalan 2(8) Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab.soalan-soalan berikut dengan·menggunakan ayat
anda sendiri.

(i) Berikan maksud rangkai kata mengelakkan kepupusan. [2markah]

(ii)Jelaskan manfaat-manfaat yang diperoleh daripada kedatangan pelancong
     ke negara ini.[3 markah]

(iii) Pada pendapat anda, apakah kekangan-kekangan yang terpaksa dihadapi untuk
     menjayakan pembangunan mesra alam di negara ini? Berikan alasan anda.
     [4 markah]




 Soalan 4:

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan pendermaan organ di negara kita dan halangan untuk menderma organ. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Penderitaan adik Teh Hui Yee, 14 tahun yang bergantung hidup menggunakan jantung mekanikal sejak setahun lalu sedikit sebanyak mula menyedarkan masyarakat tentang perlunya penderma organ. Penderitaannya mendorong sebuah keluarga yang baru kematian anak akibat kemalangan jalan raya, secara ikhlas mendermakan jantung anak mereka kepada adik Teh Hui Yee. Sumbangan ini suatu ikhtiar perubatan moden yang dapat menghilangkan penderitaan yang ditanggung pesakit. Menurut laporan Kementerian Kesihatan, sejak 1997 seramai 108,501 orang telah mendaftar untuk menderma organ, bagaimanapun hanya 180 kes pendermaan organ dapat disempurnakan selepas kematian penderma. Dengan adanya pemindahan organ ini, para doktor dapat menyelesaikan masalah perubatan pesakit.
 Pemindahan organ bermakna memindahkan sebahagian ataupun seluruh organ daripada tubuh seseorang kepada individu lain yang memerlukannya. Organ biasanya diambil daripada penderma yang telah meninggal dunia. Prosedurnya ialah organ penerima yang gagal berfungsi digantikan dengan organ penderma. Hasilnya membolehkan sistem badan pesakit dapat berfungsi secara normal. Namun begitu, bukan perkara mudah untuk mendapatkan penderma organ walaupun pendermaan organ merupakan satu kaedah perubatan paling berkesan untuk membantu pesakit kerana tidak semua orang sanggup melakukannya. Bagi melaksanakan amalan mulia ini sebagai amal jariah, pakar perubatan perlu mendapatkan kebenaran ahli keluarga atau waris terdekat penderma terlebih dahulu.Selain itu, organ yang dipindahkan tidak boleh dijadikan barang dagangan untuk urusan jual beli. Pembedahan yang berjaya akan memberikan harapan baru kepada pesakit untuk terus hidup.
Namun begitu, terdapat juga pembedahan yang gagal. Hal ini berpunca daripada penolakan organ penderma oleh sistem imun tubuh penerima organ. Kesan sampingan ubat bagi menghalang proses penolakan organ juga merupakan masalah bagi proses pemindahan organ. Oleh sebab itu, pemilihan penderma dan pesakit yang tepat seharusnya diutamakan agar kegagalan pemindahan organ dapat dielakkan. Dengan adanya sumbangan organ daripada orang ramai, kewujudan bank organ dapat direalisasikan di negara ini. Pesakit pula tidak perlu menunggu begitu lama untuk menjalani pembedahan. Pemindahan organ dapat mengurangkan risiko kematian awal yang selama ini menghantui pesakit. Keluarga penderma tidak perlu gusar kerana pemebedahan pemindahan organ itu disempurnakan dengan penuh rasa hormat dan tanggungjawab. Masyarakat pula perlu sedar jika tiada penderma maka ramai pesakit yang mengalami kegagalan fungsi organ akan berhadapan dengan risiko kematian. Pendermaan organ akan membawa kepada pembedahan pemindahan organ. Pembedahan yang berjaya akan dapat mengiktiraf kualiti dan kecekapan pakar perubatan tempatan. Sesungguhnya, kesanggupan kita menderma organ membuktikan betapa tingginya nilai kemanusiaan yang ada pada diri kita.
 (Dipetik dan diubahsuaikan daripada Pendermaan Organ oleh Siti Balkis Sudin, Dewan Masyarakat, Disember 2007)

Soalan 2: Pemahaman [ 35 markah] Soalan 2(a)- Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)            Berikan maksud rangkai kata mengiktiraf kualiti. [ 2 markah]
(ii)           Nyatakan tiga perkara yang perlu dipatuhi oleh pakar bedah organ semasa melakukan pembedahan. [3 markah]
(iii)          Pada pendapat anda, jelaskan usaha-usaha yang perlu dilaksanakan untuk menyedarkan rakyat agar menderma organ. [ 4 markah]



LATIHAN 1
Prosa Tradisional Dua Geliga Hikmat

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Hatta kalakian, datanglah kepada cetera Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran duduk semayam dihadap oleh segala bidadari dan dayang-dayang. Maka tuan puteri pun bersenda-senda dan bergurau-gurau dengan segala bidadari itu.
Maka berdatang sembah bidadari, “ Ya tuanku tuan puteri, pada hari ini patik lihat muka tuan puteri pucat tiada berseri-seri. Apakah gerangan sebabnya itu patik lihat seperti bunga delima kena panas?”
Maka Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran pun tersenyum mendengar sembah bidadari itu. Maka ujar, Tuan Puteri, “Kita telah bermain-main semalam tadi dengan biti-biti itu. Maka kita tidur lalu bermimpi hampir dinihari juga rasanya. Maka datang seekor naga maka dipagutnya pinggangku, tiada lekat pada tubuhku rasanya dan aku lihat rupa naga itu terlalu indah-indah sekali. Seketika kita berselimut bau bunga rasanya, dan bau bunga itu pun datang sekarang pada hidungnya kita rasanya. Kita cium baunya itu tiada berkeputusan adanya. Hatta maka naga itu pun melancar ke atas kemuncak mahligai ini. Maka ditelannya gemala yang di atas kemuncak mahligai ini. Sebab itulah mukaku pucat ini.”
Segala bidadari itu pun berdatang semabah seraya tertawa, “Segera rupanya tuan puteri ini akan kahwin dengan paduka kekanda itu Raja Dewa Lela Mengerna itu.” 

(Dipetik daripada prosa tradisional Dua Batu Geliga dalam antalogi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i) Berikan maksud rangkai kata tiada berkeputusan adanya.[ 2 markah ] 

(ii) Mengapakah muka tuan puteri kelihatan pucat tidak berseri-seri seperti dalam petikan? Berikan 3 alasan anda. [ 3 markah ]

(iii) Apakah tindakan yang akan anda lakukan sekiranya anda mengalami mimpi seperti yang dialami oleh tuan puteri? [ 3 markah ]


LATIHAN 2
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Tradisional Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
 Lalu Sultan Muhammad Zainuddin bertitah kepada Opu Daeng yang berlima bersaudara minta langgarkan Panembahan Agung. Maka bercakaplah sekaliannya orang Bugis serta mengaruk lalu turun ke perahu bersimpan, berkemas, membaiki perahu. Serta sampai tujuh hari, mudiklah di Batangan Pawan Sungai Matan. Serta sampai ke pangkalan negeri Matan, lalu naiklah ke darat Opu Daeng yang berlima bersaudara, serta dengan Inderaguru Tujarapok dan berserta panglima-panglima sekalian, dan serta juak sekalian naik ke darat. Lalu tahulah Panembahan Agung. Lalu disuruhkan menantunya bernama Daeng Mataku dan satu lagi menantunya Tuan Haji Hafiz, orang Bugis itu, jadi ilmunya. Ditaruhnya bokor di hadapannya, atau pasu; dan jikalau dibedil orang-orang, semua peluru yang dekat dia berkumpul di dalam pasu itu di hadapannya. Demikianlah jadi ilmunya Tuan Haji Hafiz. Dan keluarlah dia dari dalam kota serta dengan Daeng Mataku dan serta dengan juakjuaknya sekalian dan berserta dengan orang Matan, bersama-sama keluar berjumpa dengan Opu Daeng yang berlima bersaudara itu. Dan belum berbunyi senjata sebelah-menyebelah, lalu bertemulah Tuan Haji Hafiz dan Daeng Mataku kepada Opu Daeng yang berlima bersaudara itu lalu berjabat salam serta bertanya khabar. (Dipetik daripada “Hikayat Opu Daeng Menambun” dalam antologi Dirgahayu Bahasaku, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i)            Berikan maksud bercakaplah sekaliannya. [2 markah]
(ii)           Nyatakan bukti-bukti yang menunjukkan bahawa ilmu Tuan Haji Hafiz menjadi.
                                                                                                        [3 markah]
(iii)          Negara anda diserang oleh musuh secara tiba-tiba. Pada pendapat anda, apakah yang wajar anda lakukan untuk menyelamatkan diri dalam situasi tersebut?
                                                                                                        (3 markah)


 LATIHAN 3
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa klasik di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Sebermula pada tiap-tiap hari siang dan malam, orang berkawal di bawah mahligai
Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi itu. Empat orang menteri dan empat orang hulubalang
memegang senjata dan berbaju rantai berkawal di bawah mahligai tuan puteri itu. Setelah
didengar oleh hulubalang suara orang tertawa di atas mahligai tuan puteri itu maka katanya,
“Apalah bicara tuan hamba sekalian?” Maka kata seorang lagi, “ Pada bicara hamba baiklah kita persembahkan ke bawah duli dahulu. Apalah juga titah Yang Dipertuan kita kerjakan.”
Setelah sudah ia mesyuarat itu maka kata menteri keempat itu pun masuklah menghadap Raja Bahrum Dewa. Maka katanya kepada biduanda itu, “ Pergilah persembahkan ke bawah Duli Yang Diertuan katakan, pada malam tadi kami berkawal di bawah mahligai tuan puteri itu kami dengar suara laki-laki tertawa di atas mahligai tuan puteri itu, hendak disegerakan pekerjaan itu kerana belum kami persembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan.”
Setelah demikian kata menteri itu maka biduanda pun pergilah menghadap Raja
Bahrum Dewa itu serta dipersembahkanlah perkataan segala menteri yang berkawal di bawah mahligai itu. Setelah didengar oleh baginda akan sembah biduanda itu maka Raja Bahrum Dewa pun terlalu marahnya, api bernyala-nyala merah padam muka baginda itu seperti bunga raya yang baharu kembang rupanya. Serta baginda bertitah kepada empat puluh hulubalang dan rakyat sekalian, “Pergilah kamu lihat anak celaka itu memberi malu kita”.

Dipetik daripada „Hikayat Langlang Buana”
Antologi Dirgahayu Bahasa
Dewan Bahasa dan Pustaka

(i) Berikan maksud rangkai kata disegerakan pekerjaan [ 2 markah]

(ii) Berdasarkan petikan di atas, nyatakan tiga tindakan menteri dan hulubalang setelah
mereka mendengar suara laki-laki tertawa di atas mahligai Tuan Puteri Mandu Ratna
Dewi.                                                                                                           [ 3 markah]

(iii) Sekiranya anda Raja Bahrum Dewa, apakah tindakan yang anda lakukan terhadap
lelaki yang menceroboh ke Mahligai Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi?
                                                                                                                    [ 3 markah]


LATIHAN 4
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa klasik di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Tiada berapa lamanya, maka sampailah ke Siak, dan lalu pergi ke Bukit Batu. Dan baginda tiada memeliharakan dirinya, lalu baginda membeli terubuk dan telurnya, lalu dibawa mudik ke Siak, berjual beli, pulang pergi. Pada suatu hari, dapat salah kepada Bandar Bukit Batu. Maka dihukum oleh Bandar dua puluh rial. Maka baginda timbang. Maka baginda pun berdendam dan “ Belum aku hirup darahnya Bandar Bukit Batu ini, belum puas hatiku ini.” Dan baginda pun pergilah melayarkan perahu orang, menjadi Nahkoda Penangguk ke Melaka. Dan baginda pun bersumpah , sampailah kepada anak cucunya, jangan menjadi Nakhoda Penangguk.
Dan  baginda pun pergi ke Mengkalis, mendapatkankan anak Minangkabau, kerana waktu itu anak Minangkabau banyak yang kaya-raya, menaruh perahu besar-besar, lalu mendapatkan penghulunya. Dan cap itulah diberikan kepada penghulu itu. Melihat cap dari Pagaruyung itu, titah Yang Dipertuan Sakti itu,yang turun ke lahut, tersebut seperti sumpah setianya itu, maka terkejutlah ia, serta takut akan baginda itu. Maka di kampungkan anak Minangkabau yang di dalam Mengkalis itu. Semuanya datang menghadap baginda,serta mengatakan ,”Daulat Yang Dipertuan yang patiksemua. Dan apa-apa juga titah tuanku, patik sekalian kerjakan, selagi ada nyawa di dalam badan patik sekalian , tuanku.”  
                                                            (Antologi Dirgahayu Bahasaku, halaman 51)

(i)            Apakah maksud datang menghadap?    ( 2 markah )
(ii)           Apakah tindakan yang dilakukan oleh Raja Kecil ketika baginda berada di Bukit Batu?  Nyatakan tiga perlakuan tersebut.    ( 3 markah  )
(iii)          Pada pendapat anda, mengapakah golongan pemerintah begitu disanjung tinggi oleh rakyat pada zaman dahulu? Berikan tiga sebab.    ( 3 markah  )



 LATIHAN 1
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


KECEK – (v)
1
seorang pengarah
membuka akaun semasanya
di sebuah bank ternama
tetapi dalam diam
dia mencantum kemiskinan
orang lain
ke dalam amanahnya
yang telah lama pecah.

2
di kampung
seorang petani
membuka akaun kemiskinannya
di ruang kedaifan
dan mengunci sedozen anak-anaknya
di dalam pagar sengsara
tetapi dia tidak pernah mencantum
kekayaan orang lain
ke dalam getirnya
yang sudah lama
berumbi.

3
di pantai
seorang nelayan
membuka akaun sengsaranyadi rahang laut ternganga
dan mengurung sederet anak-anaknya
di bawah pusaran nasib
tapi dia tidak pernah mengumpul
kesenangan orang lainke dalam kegusarannya
yang telah sekian musim berlumut
di papan hidupnya.

4
Tuhan tidak pernah mungkir 
mencatatkan setiap angka
dan nilai hitungan paling kecil
ke dalam akaun-Nya
di rumah keadilan. 

AWANG ABDULLAH
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Dewan Bahasa dan Pustaka


       (i)            Berikan persamaan yang terdapat antara golongan petani dan golongan nelayan                   yang terdapat dalam sajak di atas.
                                                                                                 ( 2 markah)
(ii)           Pada pendapat anda, mengapakan penyajak membandingkan ketiga-tiga golongan dalam sajak di atas  ( 3 markah )

(iii)          Berikan pengajaran yang  terdapat dalam sajak ini. ( 4 markah )


LATIHAN 2
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


DI BAWAH LANGIT YANG SAMA

Di bawah langit yang sama
Kita hirupi udara
Tanpa mengira Beirutmu
Ataupun Kuala Lumpurku
Kita menghirup udara
Di bawah langit yang sama.

Aku suka gerimis di Kota London
Pemah terpesona angin dingin-tajam di Washington
Pohon-pohon hijau atau aneka warna .
tiada bezanya.

Siapa pun menghuni Australia penghuni Afrika
Kerana di bawah langit ini
Kita sama

Aku ingin menyeberangi Laut China Selatan
Layari Lautan Teduh rentasi Laluan Sutera
Berkongsi siang miliki malam
Anyam cinta pelangikan zaman
Tiupkan harapan senada
Sesama kita - warga dunia
Di bawah langitnya
Yang sama

Peta-peta itu yang memisahkan
Jangan tutup pos sempadan
Visa hanya keperluan rasmi seketika
Pasport dokumen pengenalan titik mula
Kita dakapi mimpi tak berbeza
gapai hasrat
Lebur kebencian kuburkan sejarah hitam
Dibawah langit ini yang
Sama.

Lim Swee Tin
Antologi Dirgahayu Bahasaku Dewan Bahasa dan Pustaka





 (i).  Berikan maksud rangkap ketiga sajak di atas.          [2 markah]

(ii). Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang timbul jika masyarakat tidak
  bersatu padu?                                                            [3 markah]


(iii). Nyatakan tiga pengajaran yang terdapat dalam sajak di atas.      [4 markah]



LATIHAN 3
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


DIRGAHAYU BAHASAKU
Tempatmu di singgahsana
hati nurani bangsaku
warga yang berbudi
setia dan amanah

Bahasa itu maruah bangsa
yang mesti dipelihara martabatnya
agar tetap kukuh dan ampuh
melayari lautan bijaksana
salam ikatan mesra dan teguh.

Cekal dan waja semangat pejuangku
hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu
di bumi bertuah ini
merentas dunia tak bertepi.

Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
ke barat dan ke timur menjalin persaudaraan
gagah pelautku membelah lautan
ke utara dan ke selatan bahasaku mencengkam
dari pulau ke pulau menggilap mutiara silam.

Dirgahayu bahasaku
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
menusuk kalbu lagu bahasamu
bahasamu bahasa minda
mudah akrab dan bertatasusila
daripada bangsa yang bernama Melayu
menempa kejayaan di alaf baru.

Ahmad Sarju
Antologi Dirgahayu Bahasaku
Dewan Bahasa dan Pustaka        


      (i)            Nyatakan harapan penyajak dalam rangkap kedua sajak ini. ( 2 markah )
(ii)           Pada pandangan anda, bagaimanakah cara untuk memperkasakan bahasa kebangsaan di negara ini. Kemukakan tiga cadangan. ( 3 markah )
(iii)          Jelaskan dua unsur keindahan gaya bahasa yang terdapat dalam sajak ini.
                                                                                        ( 4 markah )


LATIHAN 4
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


BANGKITLAH
Anak-anak yang sedang lena
bangkitlah
matahari sudah tinggi
di puncak gunung.

Lihat jernihnya pagi ini
burung-burung berterbangan di udara
dan pepohon hijau merendang daunnya
apa kau masih belum bangkit?

Bangkitlah
jangan sesal nanti
madu bumi yang kekeringan
isi laut kekosongan
dan perut belantara menjadi ladang.

Anak-anak
esok apa akan kau makan?
tanah atau batu atau debu?
kau mahu terus nangis
tanpa air mata?

Kalau tidak
bangkitlah
matahari belum lagi rembang
dan burung-burung belum menjamah awam!

REJAB F. I


    




      (i)            Berdasarkan rangkap keempat sajak di atas apakah kebimbingan penyajak terhadap anak-anak muda?                                                         ( 2 markah )
(ii)           Sebagai seorang pelajar, wajarkah anda mengamalkan sikap malas dan gemar melenga h-lengahkan masa ketika mengulang kaji pelajaran. Nyatakan tiga pandangan anda.                                                                   ( 3 markah )
(iii)          Huraikan dua persoalan yang diperoleh daripada sajak ini. ( 4 markah )

LATIHAN 5
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


PASAR PERASAAN
Ini pasar perasaan
yang  gerainya duduk penjual sentimental
yang sering dikunjungi pembeli emosional

Ini pasar perasaan
mereka memperdagangkan kata-kata
yang  terbit daripada kalbu
yang terbit daripada akal

Mereka memperdagangkan hujah
yang  rapuk dan lapuk
bagai kayu buruk;
yang mudah dipatahkan
bagai ranting kering

Ini pasar perasaan
di dalamnya mengalir sungai manusia
yang menghilirkan suara kosong.

Ini pasar perasaan
yang memperdagangkan akal cetek
dan tawar-menawar yang dangkal.

Kumasuki pasar ini
kususuri sungai sibuk ini
di tengah-tengah penjual dan pembeli
yang kaya dengan perasaan
tapi miskin dengan kebijaksanaan.

Ini pasar tidak berakal
yang diriuhkan kekosongan

T. ALIAS TAIB



      (i)            Berikan maksud pembeli emosional. ( 2 markah )
(ii)           Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri pasar yang baik? Nyatakan 3 ciri.
                                                                                           ( 3 markah )
(iii)          Bincangkan dua latar masyarakat yang digambarkan dalam sajak di atas .
                                                                                            ( 4 markah )





LATIHAN 6
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


ARKITEK KOTA
Hanya seniman peka
yang faham akan jiwa laut,
kenal lambing gelombangnya,
alur sungai serta diam batu,
perasaan musim,
fill langit dan sbar bumi
berhak membina kota.

Kerana arkitek matang itu anak di taman
perenung di perpustakaan,
orang muda pulang bertandang di lorong malam,
pemunggah barang pasar di subuh hari,
pengadil di bangku bijaksana,
dan datuk bandar yang bangga.

Di harus sayangkan lagu burung,
pemancing di teduh pohon,
pemerhati tasik,
pengawas bintang,
dan bunga menjalar di beranda.

Pencipta kota ialah
pendekar muda dengan langkah berbagai-bagai,
kelakar tua yang mengampungkan cerita
yang bercinta yang perlukan bulan.

Dia pengukir ruang hidup,
penghias suasana sempurna,
membenarkan penemuan,
memungkinkan kemungkinan.

Dari seberang diri.

Muhammad Haji Salleh



      (i)            Pada pendapat penyajak, siapakah yang sepatutnya menjadi pencipta kota?
                                                                                                     ( 2 markah )
(ii)           Pada pendapat anda, apakah kepentingan menjaga alam sekitar? Kemukakan tiga pendapat anda. ( 3 markah )

(iii)          Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. ( 4 markah )





TATABAHASA
LATIHAN 1
[30 markah] Jawab semua soalan

 (a) Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa dan nama khas
. i. rumah ibu - ibu rumah
 ii. pokok pangkal - pangkal pokok
 iii. orang-orang tua - orang tua-tua                                                                                         (6 markah)
 (b) Kenal pasti dan tulis subjek dan predikat yang lengkap bagi setiap ayat seperti yang berikut: Subjek : _________________________________________________
Predikat : _________________________________________________
i)              Hari Kebangsaan disambut meriah oleh warga Malaysia pada setiap tahun.
ii)             Kemenangan pasukan Jerman dalam perlawanan Piala Dunia sudah dijangkakan oleh semua.
iii)            Semua umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidifitri pada hujung bulan ini.
iv)           Beruang panda yang dibawa masuk dari China itu sangat comel dan manja.
v)            Mencapai kemenangan dalam pertandingan peringkat kebangsaan dengan mudah, pasukan bahas yang berasal dari Seremban itu.
                                                                                                                            ( 6 markah )
  ( c ) Dalam ayat-ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.
i.              Hidangan hari itu iaitu mee kari dan ayam yang digoreng kekuning-kuningan beserta sos istimewa sebagai pencicah membangkitkan seleranya.
ii.             Penggunaan internet memang mempercepat urusan namun tidak sesuai untuk semua keadaan kerana terdapat juga keburukkannya.
iii.            Majlis itu dikritik habis-habisan kerana perlaksanaannya tidak mengikut  aturcara dan tempoh masa yang ditetapkan.                                                                              [6 markah]





(d) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

 i.       Kata-kata aluan buku program itu amat tepat sekali dengan objektif program    kerana  penulisnya tidak sembarangan orang.

 ii.      Para pekerja kontrak itu menetak dahan-dahan pokok hiasan di sepanjang jalan raya utama itu hingga tidak mengganggu kelancaran lalu lintas.

   iii.       Rakyat-rakyat negeri itu begitu teruja untuk menyambut keberangkatan tiba baginda sultan yang baru dilantik ke daerah mereka.                                                       [6 markah]

 (e)         Lengkapkan peribahasa yang berikut dengan tepat. Setiap perkataan yang digunakan mestilah sama dengan peribahasa Melayu lama.

 i. Untung sabut timbul, ..........................................................................................
 ii. Masuk kandang kambing mengembek, ..............................................................
iii. Belum duduk,                            ................................................................................................
iv.  Sekali air bah, ....................................................................................................
v.. .............................................................................................., pagar makan padi.
vi . ............................................................................................, besarlah keraknya.
                                                                                                                                                          [6 markah]

 LATIHAN 2- Pengetahuan dan kemahiran Bahasa    (30 markah)
Jawab semua soalan

a) Tulis satu ayat daripada perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa
anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan
imbuhan, menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa
atau nama khas.

(i) gerangan
(ii) berangan
(iii) barangan
(iv) larangan
(v) bayangan
(vi) kayangan
                                                                                                                                                            [6 markah]
(b) Ayat-ayat majmuk di bawah ini terdiri daripada beberapa ayat tunggal. Anda dikehendaki memisahkan ayat-ayat tersebut kepada ayat-ayat tunggal dengan menggunakan ayat yang gramatis.

(i) Pak Mail dan Mak Kiah akan menghadiri majlis perkahwinan cucu mereka pada bulan
hadapan.

(ii) Dia ingin melanjutkan pengajiannya di peringkat universiti tetapi masalah kewangan menghantui
pemikirannya.

(iii) Elden Joumin masuk ke dewan itu lalu duduk di barisan hadapan.
                                                                                                                                          
    [6 markah]

c) Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan
penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi
setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i) Pihak polis akan mengada kempen pencegahan jenayah untuk menggalakkan
masyarakat bekerja sama memerangi kegiatan jenayah.

(ii) Para pelajar digalakkan menyertai kegiatan ko-kurikulum supaya dapat mengerat
hubungan antara kaum.

(iii)Kanak-kanak itu perlu menjalankan rawatan menggunakan anti-biotik untuk
mengelakkan penyakitnya berlarutan.
                                                                                                                                                 [6 markah]

 (d) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.
Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.

(i) Pemantauan dari masa ke semasa perlu dilakukan bagi membongkar masalah
pendatang tanpa izin ke negara ini.

(ii) Nama julukan sasterawan yang terkenal itu adalah Tongkat Warrant.

(iii) Para petani-petani di kawasan itu akan mengusahakan penanaman padi secara
estet mini.
                                                                                                                                                    [6 markah]

3(e) Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat- ayat tersebut.

(i) Walaupun kita berasa kasihan atas nasib malang yang menimpa Erica, tetapi
dia yang menanggungnya tentulah berasa lebih perit lagi.

(ii) Juselin menikmati segala kemewahan yang disediakan oleh bapanya tetapi dia
tidak gembira kerana tidak dibenarkan bergaul bebas sesuka hati seperti
remaja lain.

(iii) Perbelanjaan kita biarlah bersesuaian dengan pendapatan dan janganlah kita
berbelanja berlebih-lebihan.                                                                                                      

( 6 markah )


LATIHAN 3- Pengetahuan dan kemahiran Bahasa    (30 markah)
Jawab semua soalan.

(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah ini untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) kehampaan
(ii) kesukaran
(iii) kelalaian
(iv) kebejatan
(v) kemaslahatan
(vi) kepincangan
 [6 markah]

(b) Nyatakan ayat-ayat perintah di bawah sama ada ayat larangan, ayat suruhan, ayat silaan atau ayat permintaan.

(i) Tolong tandatangan borang tersebut sebelum diserahkan kepada urus setia.
(ii) Jangan tampal sebarang poster di sepanjang laluan ini.
(iii) “Jemputlah masuk ke rumah, emak sedang menunggu di ruang tamu,” kata kakak
kepada jirannya.
(iv) “Sila penuhkan tempat kosong di hadapan,” kata pengerusi majlis kepada para hadirin.
(v) Pengguna jalan raya diminta tidak melalui kawasan runtuhan itu kerana berbahaya.
(vi) Usah dikenang peristiwa yang sedih itu.                                                                                                                                               [6 markah]


(c) Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan
penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i) Pesakit leukimia itu memohon simpati daripada masyarakat memberi sumbangan
untuk mengubati penyakitnya.

 (ii) Stesen televisyen swasta itu telah menyiarkan filem-filem lagenda Seniman
Agung Tan Sri P. Ramlee untuk mengingati kepergiannya.

(iii) Pemakaian stokin yang berlainan warna telah jadi ikutan muda-mudi pada masa
sekarang.

[6 markah]

(d) Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i) Kebanyakan pekerja kilang batik di Terengganu mahir dalam kerja-kerja melorek
batik kerana mewarisi kemahiran ini dari nenek moyang mereka.

(ii) Habis pakaian di dalam almari itu digigit oleh tikus sejak rumah itu ditinggalkan
oleh kami setahun yang lalu.

(iii) Ayah memandu melebihi had laju yang ditetapkan lalu merempuh isyarat lampu
merah kerana terlewat menghadiri temu janji.
                                                                                                                                                           [6 markah]
(e) Baca ayat di bawah dengan teliti, kemudian kemukakan satu peribahasa yang sesuai
dengan ayat tersebut.

(i) Harapan Pak Abu untuk melihat anaknya berjaya dalam pelajaran hancur berkecai
apabila anaknya itu terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan ditangkap oleh polis.

(ii) Doktor pakar sakit jiwa dari hospital terkenal itu berjaya mengesan punca-punca
kemurungan dengan hanya memperhatikan tingkah laku kanak-kanak yang
dirawatnya.
           
(iii) Ramli telah membelanjakan kesemua wang simpanannya apabila dikhabarkan
syarikatnya akan memberikan bonus sebanyak lima bulan gaji tanpa mengetahui
bahawa perkhabaran tersebut merupakan khabar angin sahaja.

[6 markah]




No comments:

Post a Comment