KOLEJ
VOKASIONAL SERI ISKANDAR
RANCANGAN SESI
LATIHAN
BAHASA MELAYU
SEMESTER 4
HASIL PEMBELAJARAN:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Berbual, mengemukakan pendapat dan memujuk untuk
mempengaruhi pihak lain dalam perbincangan dan urusan menggunakan pengucapan
yang baik dan berkesan.
- Menyelesaikan masalah dengan memilih alternatif
terbaik untuk mencapai kesepakatan dalam perbincangan.
- Mengaplikasikan maklumat untuk menghasilkan karangan jenis ucapan, pendapat, rencana dan ceramah.
- Membaca dan
memahami puisi moden, novel
dan prosa klasik untuk mendapatkan keseronokan dan menganalisis daripada
pelbagai aspek pengkaryaan.
- Menguasai aspek
tatabahasa dan
menggunakannya dalam aktiviti lisan dan penulisan.
- Mengaplikasikan sistem bahasa dalam penulisan.
- Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap
positif, semangat patriotik dan perasaan cinta akan negara melalui
pengalaman peribadi dan orang lain.
KETERANGAN MODUL:
Modul Bahasa
Melayu 4 bertujuan untuk melengkapkan murid dengan keterampilan
berbahasa dan berkomunikasi dalam bidang interpersonal, maklumat dan
estetik. Modul Bahasa Melayu 2 terbahagi
kepada lima kompetensi, iaitu (i) kompetensi komunikasi interpersonal
yang melibatkan berbual untuk mengerat hubungan, mengemukakan pendapat yang
bernas, berunding untuk mencari kata sepakat (ii) kompetensi
mendapat, memproses dan menyampaikan maklumat, (iii) kompetensi menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif, (iv) kompetensi apresiasi
sastera dengan memfokuskan genre puisi moden, novel dan prosa klasik (v)
kompetensi aplikasi sistem bahasa. Aspek
penggabungjalinan kemahiran bahasa,
iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, serta penyerapan
sistem bahasa , nilai-nilai murni dan kemahiran
insaniah ditekankan bagi setiap kompetensi .
RANCANGAN
SESI LATIHAN
KOLEJ
VOKASIONAL SERI ISKANDAR,
TAHUN
2 SEMESTER 4
Modul
: Bahasa Melayu
UNIT /
MINGGU/TEMA
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STRATEGI/
BAHAN/SUMBER
|
CATATAN
|
|
UNIT 1
MINGGU 1-2
BIOLEMBANGAN
-Kejayaan Melalui Pertanian
-Bioteknologi dalam
Pertanian
- Perkembangan Pertanian
1. Karangan Umum -
Pendapat
2. Rumusan
dan pemahaman
3. Komsas –
i.
Sajak
-
Pasar Perasaan
-
Kecek
-
Dirgahayu Bahasaku
-
Di Bawah Langit Yang Sama
4. Tatabahasa-
Kata nama
am dan nama khas
Ayat
tunggal
peribahasa
|
. KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a)
Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan
b) Memberikan pendapat yang bernas sebagai
sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk memperoleh
keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain
melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada
pelbagai sumber
b) Memproses
maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d) Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam
penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
APLIKASI
TATABAHASA
a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b) Menyampaikan
Maklumat untuk tujuan tertentu.
c) Menghasilkan
penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN
DAN APRESIASI SASTERA
a) Memahami
dan memberikan respon tentang karya sastera
b) Menguasai
gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan
penulisan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.1 Berbual
dan berbicara tentang perkara yang
berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan
masyarakat dengan menggunakan kata,
intonasi, dan nada yang sesuai.
1.2 Mendengar dan memberikan
respons
secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain..
1.5 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu
perkara untuk mengekalkan perhubungan.
2.1 Mencetuskan
idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan.
2.2 Menghuraikan idea bernas secara kritis
dan rapi.
PEMAHAMAN
DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan
menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan
tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
8.2 Menyusun maklumat mengikut
Keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
terhadap maklumat yang telah disusun
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.2 Mendengar dan memberikan
respon
secara lisan dan bertulis
tentang
sesuatu yang diperihalkan
oleh orang lain.
8.1 Meneliti kesesuaian dan
kemunasabahan maklumat teks
atau grafik dengan teks yang diberi.
12.1 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan.
12.2 Membina ayat topik dan huraian untuk membina perenggan yang kohesif .
APPLIKASI
TATABAHASA
9.1
Menggunakan kata, istilah,frasa,dan
rangkai kata, peribahasa dan ayat
yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan
kohesif.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
7.2 Memahami dan menyatakan
maksud
perkataan berdasarkan
konteks
10.1 Menceritakan semula
sesebuah karya
secara keseluruhan .
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Membina soalan
9.Membuat inferans
10.Bercerita
11. Berpantun
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Keagamaan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kemasyarakatan
Nilai
-
Hormat
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
tanggungjawab
-
baik hati
-
hemah tinggi
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
KBT
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat
kesimpulan
8.Membuat
gambaran
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
4.Mengingat
C.
KECERDASAN PELBAGAI
1. Interpersonal
2. Intrapersonal
D.
KONTEKSTUAL
|
||
UNIT 2
MINGGU 3
MINGGU 4
PELABURAN
- Pelaburan Mengubah Masa Depan - Pelaburan Menerusi Saham Amanah - Pelaburan Dalam Sektor Hartanah
1. Karangan Umum - Pendapat
2. Rumusan dan pemahaman
3. Komsas –
i.
Sajak
-
Bangkitlah
-
Arkitek Kota
ii. Prosa
Tradisional
-
Hikayat
Langlang Buana
4. Tatabahasa-
Ejaaan
dan imbuhan
Kata adjektif
|
. KOMUNIKASI
INTERPERSONAL
a)
Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan
b) Memberikan pendapat yang bernas sebagai
sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk memperoleh
keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain
melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada
pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d) Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa
dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN
DAN APRESIASI SASTERA
a) Memahami
dan memberikan respon tentang karya sastera
b) Menguasai
gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c)Menghasilkan penulisan kreatif
APLIKASI
TATABAHASA
a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b) Menyampaikan
Maklumat untuk tujuan tertentu.
c) Menghasilkan penulisan
kreatif dan
bukan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan
mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara
dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk
mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang tidak
dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
6.2 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak
tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
PEMAHAMAN
DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama,
dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan
ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.5 Memahami dan meneliti maksud
tersurat dan tersirat.
7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam
bahan yang dirujuk.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
8.1 Meneliti
kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang
diberi.
12.2 Memilih isi
yang bernas dan membina kerangka penulisan .
12.1 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema
dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3
Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.6 Menyemak
dan membuat pengeditan yang mudah.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
14 Deklamasi sajak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Kemasyarakatan
2. Kesusasteraan
Melayu
3. Isu semasa
4. Kesihatan
Nilai
-
Hormat
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
tanggungjawab
-
baik hati
-
hemah tinggi
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
-
patrotisme
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat
kesimpulan
8.Membuat
gambaran
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
4.Mengingat
|
||
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL/SEMESTER 2 (26/7/2014-10/8/2014)
|
|||||
UNIT 3
MINGGU 5-6
TELEPERUBATAN
- Kesihatan Sepanjang Hayat - Amalan Pemakanan Seimbang - Cegah Sebelum Parah
1. Karangan
Umum – Laporan
2. Rumusan /
pemahaman rencana
3. Komsas –
i. Prosa Klasik
- Hikayat
Daeng Opu Menambun
- Hikayat Inderaputra
4. Tatabahasa
- Ayat pasif
dan aktif
- Peribahasa
|
. KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a)
Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan
b) Memberikan pendapat yang bernas sebagai
sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk memperoleh
keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain
melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada
pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d) Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam
penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN
DAN APRESIASI SASTERA
b) Memahami
dan memberikan respon tentang karya sastera
b) Menguasai
gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan
penulisan kreatif
APLIKASI
TATABAHASA
a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b) Menyampaikan
Maklumat untuk tujuan tertentu.
c) Menghasilkan
penulisan
kreatif dan bukan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan
mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan
secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara
dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk
mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang tidak
dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
6.2 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak
tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
PEMAHAMAN
DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama,
dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan
ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.6 Memahami dan meneliti maksud
tersurat dan tersirat.
7.7
Membezakan fakta dengan
pandangan dalam
bahan yang dirujuk.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
8.1 Meneliti
kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang
diberi.
12.2 Memilih isi
yang bernas dan membina kerangka penulisan .
12.2 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema
dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta
indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3
Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Sains dan Teknologi
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
Nilai
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
tanggungjawab
-
baik hati
-
hemah tinggi
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat
kesimpulan
8.Membuat
gambaran
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
4.Mengingat
|
||
UNIT 4
MINGGU 7-8
SUKAN
SEANTERO DUNIA
- Malaysia Jaguh Sukan SEA - Sukan Mengharumkan Nama Negara - Malaysia Penganjur Sukan Antarabangsa
1. Karangan Umum – Minit Mesyuarat
2. Rumusan dan Pemahaman
3. Komsas –
i. Prosa klasik
-
Hikayat Siak
ii. Novel – Kembara Amira
-
Sinopsis
4. Tatabahasa
Sistem ejaan
Kata hubung
Ayat majmuk
Peribahasa
|
. KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a) Berinteraksi untuk menjalin dan
mempererat hubungan
b) Memberikan
pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk
memperoleh keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi
pihak lain melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a)
Memberikan pendapat
yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b)
Berunding secara
santun untuk mendapat kata sepakat .
c)
Menyampaikan maklumat
untuk sesuatu tujuan
d) Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam
penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
a)
Memahami dan memberikan respon tentang
karya sastera
b) Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa
dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan
penulisan kreatif
APLIKASI TATABAHASA
a)
Berunding secara
santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b)
Menyampaikan Maklumat untuk tujuan
tertentu.
c) Menghasilkan penulisan
kreatif
dan bukan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
2.3 Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh
dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang
sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
6.1 Berurusan dengan seseorang yang tidak
dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
6.2 Mengambil tindakan susulan
terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan
PEMAHAMAN
DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal
pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan
isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
7.2 Memahami dan
menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan
soalan untuk mendapatkan penjelasan.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
8.1 Menyaring
maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 Menyusun
maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
dan rasional terhadap maklumat yang
telah disusun.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
11.1 Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai
jenis ayat dalam karya bukan
sastera.
11.3 Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.
12.3 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
12.4 Memilih isi yang bernas dan membina
kerangka penulisan.
12.3 Membina
ayat topik dan ayat huraian
untuk
membina perenggan yang kohesif.
PEMAHAMAN
DAN APRESIASI SASTERA
7.2 Memahami dan
menyatakan maksud perkataan berdasarkan konteks.
10.4 Menyatakan
jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas
karya sastera daripada
aspek
watak dan perwatakkan , latar, plot , gaya bahasa dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3
Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.6 Menyemak
dan membuat pengeditan yang mudah
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Sejarah
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
-
kerajinan
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
-
patrotisme
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Membuat
kesimpulan
7.Membuat
gambaran
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
4.Mengingat
|
||
UNIT 5
MINGGU 9-10
KOMUNIKASI GLOBAL
- Mykad Ciptaan Kita - Internet dan Dunia Tanpa Sempadan - Seni Sastera Khazanah Bangsa
1. Karangan -
perbahasan
2. Rumusan /
pemahaman
3. Komsas –Novel
- Tema
-
Persoalan
- Watak
&Perwatakan
4. Tatabahasa
-
Sistem ejaan
-
Kata kerja transitif
Dan kata kerja
tak transitif
-
Cakap ajuk dan cakap pindah
-
Peribahasa
|
. KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a) Berinteraksi untuk menjalin dan
mempererat hubungan
b) Memberikan
pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk
memperoleh keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi
pihak lain melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a) Memberikan pendapat yang bernas
sebagai sumbangan dalam perbincangan
b)Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d)Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan
bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
a)
Memahami dan memberikan respon tentang
karya sastera
b) Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa
dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan
penulisan kreatif
APLIKASI TATABAHASA
a)
Berunding secara
santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b)
Menyampaikan Maklumat untuk tujuan
tertentu.
c) Menghasilkan penulisan
kreatif
dan bukan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.3 Menyampaikan
maksud yang
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan
idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh
dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan
tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara
dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk
mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan
secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
PEMAHAMAN
DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal
pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan
isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
7.2 Memahami dan
menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan
soalan untuk mendapatkan penjelasan.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat
dan
tersirat daripada sesuatu bahan.
8.1 Menyaring
maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 Menyusun
maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
dan
rasional terhadap maklumat yang
telah
disusun.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
11.1 Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai
jenis ayat dalam karya bukan
sastera.
11.3 Membanding
beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.
12.5 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
12.6 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.
12.3 Membina
ayat topik dan ayat huraian
untuk
membina perenggan yang kohesif.
PEMAHAMAN DAN APRESIASI
SASTE RA
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya
secara keseluruhan
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
10.4 Menyatakan
jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak
dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
11.3
Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.6 Menyemak
dan membuat pengeditan yang mudah
7.2 Memahami
dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
7.8 Memahami
laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
-
Kesopanan
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
-
patrotisme
KBT
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Membuat
kesimpulan
7.Membuat
gambaran
8.Menganalisis
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3. Menulis
|
||
UNIT 6
MINGGU 11-12
PELESTARIAN BUDAYA
WARISAN
- Memelihara Budaya Bangsa - Anugerah Seni Negara - Adat Perkahwinan Masyarakat Malaysia.
1. Karangan - Pendapat
2. Rumusan
dan pemahaman rencana
3. Komsas- Ulangkaji-Novel
-
Latar
-
Plot
-
Nilai
-
Pengajaran
4. Tatabahasa
-
Sistem
tatabahasa dan istilah
Peribahasa
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a) Berinteraksi untuk menjalin dan
mempererat hubungan
b) Memberikan
pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk
memperoleh keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi
pihak lain melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b)
Berunding secara
santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d)
Menguasai laras bahasa
dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
a)
Memahami dan memberikan respon tentang
karya sastera
b) Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa
dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan penulisan kreatif
APLIKASI TATABAHASA
a)
Berunding secara
santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
b)
Menyampaikan Maklumat untuk tujuan
tertentu.
c) Menghasilkan penulisan
kreatif
dan bukan kreatif
|
KOMUNIKASI
INTERPERSONAL
1.3 Menyampaikan maksud yang
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa
memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh hujah dengan
menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara
spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan
secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan
kata, ungkapan dan ayat yang dapat
memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran
keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang
didengar, dibaca dan ditonton
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan
penjelasan.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti
dan rasional terhadap maklumat yang
telah disusun.
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal
jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
pelbagai soalan
12. 1 Menghasilkan
prosa secara terancang, tertib, dan
kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik
12.2 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan.
12.7 Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
membina perenggan yang kohesif.
PEMAHAMAN
DAN APRESIASI SASTERA
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan.
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya
secara keseluruhan
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
10.4 Menyatakan
jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran
10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak
dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan
APLIKASI TATABAHASA
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan
sukar berdasarkan konteks.
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai
kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara kohesif.
11.3
Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.6 Menyemak
dan membuat pengeditan yang mudah
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai
jenis penulisan genre
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Ekonomi
5. Geografi
Nilai
-
Kesopanan
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
-
patrotisme
KBT
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Membuat
kesimpulan
7.Membuat
gambaran
8.Menganalisis
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
|
||
UNIT 7
M13-M14
(
ULANGKAJI
(semua
sukatan pelajar semester 1 hingga semester 4)
1. Karangan
2. Rumusan dan pemahaman
3. Komsas
·
Puisi Tradisional
·
Puisi Moden
·
Prosa Klasik
·
Cerpen
·
Drama
·
Novel
4. Tatabahasa -
·
Morfologi
·
Sintaksis
·
peribahasa
|
.KOMUNIKASI INTERPERSONAL
a) Berinteraksi untuk menjalin dan
mempererat hubungan
b) Memberikan
pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
c) Membuat pertimbangan untuk
memperoleh keputusan
d) Memujuk untuk mempengaruhi
pihak lain melakukan sesuatu
PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
b) Memproses maklumat
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
a)
Memberikan pendapat
yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
b)
Berunding secara
santun untuk mendapat kata sepakat .
c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan
d)
Menguasai laras bahasa
dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
e) Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif
PEMAHAMAN DAN
APRESIASI SASTERA
a)
Memahami dan memberikan respon tentang
karya sastera
b) Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa
dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.
c) Menghasilkan penulisan kreatif
APLIKASI TATABAHASA
b)
Berunding secara
santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
c)
Menyampaikan Maklumat untuk tujuan
tertentu.
c) Menghasilkan penulisan
kreatif
dan bukan kreatif
|
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.3 Menyampaikan
maksud yang
tersurat
dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan
ungkapan yang sesuai.
2.1 Mencetuskan
idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan.
2.3 Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh
dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan
tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.
4.2 Menjelaskan dan membuktikan
pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.
5.1 Berbicara
dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk
mendapatkan sesuatu
5.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan
secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak
PEMAHAMAN DAN
PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan
menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan
tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.
7.2 Memahami dan menyatakan maksud
perkataan sukar berdasarkan
konteks.
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah
disusun
MENGHASILKAN
PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF
1.4 Bersoal
jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
perlbagai soalan
11.3 Membanding beza penggunaan laras bahasa
yang sesuai dalam pelbagai genre.
12. 1 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik .
12.8 Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan menarik.
12.9 Memilih isi yang bernas dan membina
kerangka penulisan.
8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan
sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan
PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema
dan persoalan , pemikiran, nilai dan
pengajaran.
2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan
pendapat dalam perbincangan .
APLIKASI TATABAHASA
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa,
rangkaikata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan
maklumat.
12.6 Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah
|
AKTIVITI
1. Sumbangsaran
2.
Main peranan
3. Perbincangan kumpulan
4. Membaca teks
5. Mengambil nota penting
6. Penulisan
7. Melengkapkan LPG
8. Permainan bahasa
9. Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
“Harga Remaja”
8 .LCD
9. Visulizer
PENGISIAN
KURIKULUM
Ilmu
1. Pendidikan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kemanusiaan
5. Geografi
Nilai
-
Hormat
-
Berbudi Bahasa
-
kasih sayang
-
kejujuran
-
kerjasama
-
rasional
-
patrotisme
KBT
A.
Kemahiran Belajar (KB)
1.
Menjana idea
2.Membuat
analogi
3.Membuat
urutan
4.
Menyusun
5.
Mengikut keutamaan
6.Membuat
kesimpulan
7.Membuat
gambaran
8.Menganalisis
B.
BCB
1.
Mendengar berkesan
2.
Membaca
3.
Menulis
4.Mengingat
|
||
PENTAKSIRAN
|
|||||
SEMESTER PENDEK
|
|||||
CUTI AKHIR SEMESTER 2 & 4
|
|||||
No comments:
Post a Comment