-

Tuesday, 19 May 2015

RSL SEM 4

KOLEJ VOKASIONAL SERI ISKANDAR
RANCANGAN  SESI LATIHAN
 BAHASA MELAYU
SEMESTER  4


HASIL PEMBELAJARAN:

Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

1.     Berbual, mengemukakan pendapat dan memujuk untuk mempengaruhi pihak lain dalam perbincangan dan urusan menggunakan pengucapan yang  baik dan berkesan.  
  1. Menyelesaikan masalah dengan memilih alternatif terbaik  untuk  mencapai kesepakatan dalam perbincangan.
  2. Mengaplikasikan maklumat untuk menghasilkan  karangan jenis  ucapan, pendapat, rencana dan ceramah.
  3. Membaca dan  memahami  puisi moden, novel dan prosa klasik untuk mendapatkan keseronokan dan menganalisis daripada pelbagai aspek pengkaryaan.
  4. Menguasai aspek  tatabahasa  dan menggunakannya dalam aktiviti lisan dan penulisan.
  5. Mengaplikasikan sistem bahasa dalam penulisan.
  6. Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat patriotik dan perasaan cinta akan negara melalui pengalaman peribadi dan orang lain.

KETERANGAN  MODUL:
Modul  Bahasa  Melayu 4 bertujuan untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi dalam bidang interpersonal, maklumat dan estetik.  Modul Bahasa Melayu 2 terbahagi kepada  lima kompetensi,  iaitu (i) kompetensi komunikasi interpersonal yang  melibatkan  berbual untuk  mengerat hubungan, mengemukakan pendapat yang bernas, berunding untuk mencari kata sepakat (ii)   kompetensi  mendapat, memproses dan menyampaikan maklumat, (iii) kompetensi menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif, (iv) kompetensi apresiasi sastera dengan memfokuskan genre puisi moden, novel dan prosa klasik (v) kompetensi aplikasi  sistem bahasa. Aspek penggabungjalinan  kemahiran bahasa, iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, serta penyerapan sistem bahasa , nilai-nilai murni dan kemahiran  insaniah ditekankan bagi setiap kompetensi .


RANCANGAN SESI LATIHAN
KOLEJ VOKASIONAL SERI ISKANDAR,

TAHUN 2  SEMESTER 4



Modul                         :  Bahasa Melayu

   UNIT / MINGGU/TEMA

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STRATEGI/
BAHAN/SUMBER

CATATAN
UNIT 1
MINGGU 1-2


BIOLEMBANGAN

-Kejayaan Melalui Pertanian
-Bioteknologi dalam Pertanian
- Perkembangan Pertanian


1.  Karangan Umum - 
Pendapat

2.  Rumusan  dan pemahaman

3.  Komsas –
        i.  Sajak
-          Pasar Perasaan
-          Kecek
-          Dirgahayu Bahasaku
-          Di Bawah Langit Yang Sama


4.  Tatabahasa-
       Kata nama am dan    nama khas
Ayat tunggal
       peribahasa



























.    KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu
















PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat
















PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)    Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif




APLIKASI TATABAHASA

a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b) Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)     Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a) Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c)  Menghasilkan penulisan kreatif



KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.1    Berbual dan berbicara tentang    perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan  menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai.

1.2     Mendengar dan memberikan 
          respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain..

1.5     Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan perhubungan.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.

2.2    Menghuraikan idea bernas secara kritis dan rapi.




PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1   Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2  Memahami dan menyatakan maksud  perkataan sukar berdasarkan konteks.

8.1  Menyaring maklumat mengikut klasifikasi

8.2  Menyusun maklumat mengikut
       Keutamaan

8.3  Membuat pertimbangan secara teliti
       terhadap maklumat yang telah disusun

MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.2 Mendengar dan memberikan  
      respon secara lisan dan bertulis
      tentang sesuatu yang diperihalkan
      oleh orang lain.

8.1  Meneliti kesesuaian dan  
       kemunasabahan maklumat teks
       atau grafik dengan teks yang diberi.

12.1 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.




12.2 Membina ayat topik dan huraian untuk  membina perenggan yang kohesif .


APPLIKASI TATABAHASA

9.1   Menggunakan kata, istilah,frasa,dan rangkai     kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang   mudah



PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud  
       perkataan berdasarkan konteks

10.1 Menceritakan semula    sesebuah karya 
       secara keseluruhan .

10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, dan persoalan,
        pemikiran, nilai dan pengajaran






AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Membina soalan
9.Membuat inferans
10.Bercerita
11. Berpantun



SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD




PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Keagamaan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa 
4.  Kemasyarakatan
           
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)

1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat






C. KECERDASAN PELBAGAI
1.  Interpersonal
2.  Intrapersonal

D. KONTEKSTUAL


UNIT 2
MINGGU 3

MINGGU 4

PELABURAN
- Pelaburan Mengubah Masa Depan
- Pelaburan Menerusi Saham Amanah
- Pelaburan Dalam Sektor Hartanah

1.  Karangan Umum - Pendapat

2.  Rumusan dan pemahaman

3.  Komsas – 
        i.   Sajak
-          Bangkitlah
-          Arkitek Kota
ii. Prosa Tradisional
       -        Hikayat
         Langlang Buana

4.  Tatabahasa-
          Ejaaan dan  imbuhan
   Kata adjektif
  
         













.    KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu



























PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat














PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)    Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif

PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a)     Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c)Menghasilkan penulisan kreatif



APLIKASI TATABAHASA

a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b)   Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
     kreatif dan bukan kreatif


KOMUNIKASI INTERPERSONAL

4.1      Mengesan kecondongan pendapat dan mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

 6.2    Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.







PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.5     Memahami dan meneliti  maksud tersurat dan tersirat.

7.6  Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

8.1  Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.


12.2  Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan .

12.1  Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.





PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.
APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.


AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak
14 Deklamasi sajak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9.  Visulizer


PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1. Kemasyarakatan
2. Kesusasteraan Melayu
3. Isu semasa
4. Kesihatan
      


    
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-        patrotisme

A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran




B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat





CUTI PERTENGAHAN PENGGAL/SEMESTER 2 (26/7/2014-10/8/2014)



UNIT 3
MINGGU 5-6

 TELEPERUBATAN

- Kesihatan Sepanjang Hayat
- Amalan Pemakanan Seimbang
- Cegah Sebelum Parah


1. Karangan Umum – Laporan

2. Rumusan / pemahaman rencana

3.  Komsas –
     i.    Prosa Klasik
     - Hikayat Daeng Opu Menambun
    -   Hikayat Inderaputra
      
4.  Tatabahasa
   - Ayat pasif dan aktif
          - Peribahasa




















.    KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan



b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan


d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu



















PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat














PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b) Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)    Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

b) Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.


c)  Menghasilkan penulisan kreatif


APLIKASI TATABAHASA

a)  Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b) Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif


KOMUNIKASI INTERPERSONAL

4.1      Mengesan kecondongan pendapat dan mengembangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

4.2     Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

 6.2    Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.6     Memahami dan meneliti  maksud tersurat dan tersirat.

7.7    Membezakan fakta dengan
pandangan dalam bahan yang dirujuk.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

8.1  Meneliti kesesesuaian dan kemunasabahan maklumat teks atau grafik atau topik yang diberi.


12.2  Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan .

12.2  Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.






PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

2.1 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan , pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi.
.
APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah.


AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak



SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD

PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Sains dan Teknologi
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
           
Nilai
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       tanggungjawab
-       baik hati
-       hemah tinggi
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional


A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Menganalisis
7.Membuat kesimpulan
8.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat



UNIT 4
MINGGU 7-8


    SUKAN SEANTERO DUNIA
- Malaysia Jaguh Sukan SEA
- Sukan Mengharumkan Nama     Negara
- Malaysia Penganjur Sukan    Antarabangsa

1.   Karangan  Umum – Minit Mesyuarat

2.   Rumusan  dan   Pemahaman  


3.  Komsas –
          i. Prosa klasik
             - Hikayat Siak
        ii. Novel – Kembara Amira
-       Sinopsis

4. Tatabahasa
          Sistem ejaan
   Kata hubung
   Ayat majmuk
          Peribahasa









.    KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu












PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat
























PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a)  Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b)  Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)    Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif









PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a)   Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c) Menghasilkan penulisan kreatif






APLIKASI TATABAHASA

a)  Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b)  Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif




KOMUNIKASI INTERPERSONAL

2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

6.1    Berurusan dengan seseorang yang tidak dikenali secara bersemuka dan melalui kaedah yang lain untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

 6.2    Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan


PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1  Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

7.5   Memahami dan meneliti maksud tersurat   dan tersirat daripada sesuatu bahan.

8.1  Menyaring maklumat mengikut   klasifikasi.

8.2    Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3   Membuat pertimbangan secara teliti dan   rasional terhadap maklumat yang telah  disusun.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

1.4    Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.

11.1  Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat dalam     karya bukan sastera.

11.3 Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12.3  Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.4  Memilih isi yang bernas dan membina  kerangka penulisan.

12.3  Membina ayat topik dan ayat huraian 
         untuk membina perenggan yang kohesif.

PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan berdasarkan konteks.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6  Mengulas karya sastera daripada

       aspek watak dan perwatakkan , latar, plot , gaya bahasa dan sudut pandangan
       
APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang   mudah


AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9. Visulizer

PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Sejarah
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.  Geografi
           
Nilai
-       kerajinan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat


UNIT 5
MINGGU 9-10


KOMUNIKASI GLOBAL
- Mykad Ciptaan Kita
- Internet dan Dunia Tanpa Sempadan
- Seni Sastera Khazanah Bangsa

1. Karangan  -  perbahasan

2.  Rumusan /   pemahaman  
    
3.  Komsas –Novel
-        Tema
-        Persoalan
-        Watak &Perwatakan


4. Tatabahasa

-          Sistem ejaan
-          Kata kerja transitif
   Dan kata kerja tak transitif
-         Cakap ajuk dan cakap pindah
-         Peribahasa
         



.    KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu





















PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat




























PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b)Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c) Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif











PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a)    Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c) Menghasilkan penulisan kreatif








APLIKASI TATABAHASA

a)   Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b)   Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif





















KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
       tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

4.2   Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1  Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2   Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1  Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

7.5   Memahami dan meneliti maksud tersurat 
        dan tersirat daripada sesuatu bahan.

8.1  Menyaring maklumat mengikut   klasifikasi.

8.2    Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3   Membuat pertimbangan secara teliti dan  
        rasional terhadap maklumat yang telah 
        disusun.



MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF


1.4      Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.

11.1    Mengkategorikan diksi, istilah dan pelbagai jenis ayat dalam     karya bukan sastera.

11.3    Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12.5    Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.6    Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3  Membina ayat topik dan ayat huraian 
        untuk membina perenggan yang kohesif.

PEMAHAMAN DAN APRESIASI
SASTE RA

10.1   Menceritakan semula sesebuah karya  
          secara keseluruhan

10.2   Mengenal  pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6   Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan   

APLIKASI TATABAHASA

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah

7.2   Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.8    Memahami laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre

AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak

SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9. Visulizer


PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.   Geografi
       


   
Nilai
-       Kesopanan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis




UNIT 6
MINGGU 11-12


PELESTARIAN BUDAYA WARISAN
- Memelihara Budaya Bangsa
- Anugerah Seni Negara
- Adat Perkahwinan Masyarakat Malaysia
.

1.   Karangan  - Pendapat

2.   Rumusan dan  pemahaman  rencana

3.   Komsas- Ulangkaji-Novel
-          Latar
-          Plot
-          Nilai   
-          Pengajaran

4.  Tatabahasa  -          
          Sistem tatabahasa dan istilah
  Peribahasa







   KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu





















PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat
























PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a)     Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b)     Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c)     Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)     Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
       kreatif dan bukan kreatif


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a)   Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c)    Menghasilkan penulisan kreatif













APLIKASI TATABAHASA

a) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

b)   Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif



KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
       tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.


2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

4.2   Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1  Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2   Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak

PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

7.1  Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

7.3  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan.

7.5   Memahami dan meneliti maksud tersurat  dan tersirat daripada sesuatu bahan.

8.1  Menyaring maklumat mengikut   klasifikasi.

8.2    Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3   Membuat pertimbangan secara teliti dan   rasional terhadap maklumat yang telah  disusun.


MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.4  Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan

12. 1  Menghasilkan prosa secara terancang, tertib,     dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik

12.2   Memilih isi yang bernas dan membina      kerangka penulisan.

12.7    Membina ayat topik dan ayat huraian untuk
membina perenggan yang kohesif.


PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

2.1    Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.

10.1   Menceritakan semula sesebuah karya  
          secara keseluruhan

10.2   Mengenal  pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran

10.6  Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakkan dan latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan


APLIKASI TATABAHASA

7.2  Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.

9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat  serta indah untuk menyampaikan maklumat secara kohesif.

11.3  Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang mudah

   7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai jenis penulisan genre

AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9. Visulizer













PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Ekonomi
5.   Geografi
           
Nilai
-       Kesopanan
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis

B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis











UNIT 7
M13-M14
(

ULANGKAJI
(semua sukatan pelajar semester 1 hingga semester 4)

1.   Karangan 
2.   Rumusan dan pemahaman
3.  Komsas
·         Puisi Tradisional
·         Puisi Moden
·         Prosa Klasik
·         Cerpen
·         Drama
·         Novel

4. Tatabahasa    - 
·         Morfologi
·         Sintaksis
·         peribahasa















.KOMUNIKASI  INTERPERSONAL

a)    Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

b)   Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

c)   Membuat pertimbangan untuk memperoleh keputusan

d)   Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu





















PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT

a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber

b)    Memproses maklumat















PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF

a)     Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

b)     Berunding secara santun untuk mendapat kata sepakat .

c)     Menyampaikan maklumat untuk sesuatu tujuan

d)     Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

e)    Menghasilkan penulisan
       kreatif dan bukan kreatif











PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

a)   Memahami dan memberikan respon tentang karya sastera

b)   Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

c)    Menghasilkan penulisan kreatif

APLIKASI TATABAHASA

b) Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

c)   Menyampaikan Maklumat untuk tujuan tertentu.

c)  Menghasilkan penulisan
kreatif dan bukan kreatif




KOMUNIKASI INTERPERSONAL

1.3  Menyampaikan maksud yang
       tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan     pendapat dalam   perbincangan.

2.3  Memperkukuh hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.

2.5  Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadapa isu yang dikemukakan.

4.2   Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak yang terlibat.

5.1    Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang  dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu

5.2    Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil untuk meyakinkan pihak


PEMAHAMAN DAN PEMPROSESAN MAKLUMAT
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud
      perkataan sukar berdasarkan konteks.

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun

MENGHASILKAN PENULISAN KREATIF DAN BUKAN KREATIF   

1.4       Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perlbagai soalan

11.3    Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre.

12. 1   Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik .

12.8    Menghasilkan prosa secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

12.9    Memilih isi yang bernas dan membina  kerangka penulisan.

8.6    Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan

PEMAHAMAN DAN APRESIASI SASTERA

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan ,   pemikiran, nilai dan pengajaran.

2.1   Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan .


APLIKASI TATABAHASA

9.1   Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkaikata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat.

12.6  Menyemak dan membuat pengeditan yang     mudah

AKTIVITI

1.  Sumbangsaran
2.  Main peranan
3.  Perbincangan kumpulan
4.  Membaca teks
5.  Mengambil nota penting
6.  Penulisan
7.  Melengkapkan LPG
8.  Permainan bahasa
9.  Membina soalan
10.Merujuk internet
11.Membuat inferans
12.Bercerita
13.Pelukisan watak


SUMBER
1. Pita rakaman
2. LPG
3. Kertas Sebak
4.Kertas edaran
5.Internet
6.Kamus Dewan
7.Buku Teks Antologi
   “Harga Remaja”
8  .LCD
9. Visulizer



PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu
1.  Pendidikan
2.  Kesusasteraan Melayu
3.  Isu semasa
4.  Kemanusiaan
5.   Geografi
           
Nilai
-       Hormat
-       Berbudi Bahasa
-       kasih sayang
-       kejujuran
-       kerjasama
-       rasional
-       patrotisme

KBT
A. Kemahiran Belajar (KB)
1. Menjana idea
2.Membuat analogi
3.Membuat urutan
4. Menyusun
5. Mengikut keutamaan
6.Membuat kesimpulan
7.Membuat gambaran
8.Menganalisis



B. BCB
1. Mendengar berkesan
2. Membaca
3. Menulis
4.Mengingat



PENTAKSIRAN


SEMESTER PENDEK


CUTI AKHIR SEMESTER  2 & 4























No comments:

Post a Comment